22 juni 2015

This tooth shall pass

Detta är så sjukt olikt mig men jag hade missat att läsa på barniprenförpackningen att en bara fick ge tre dygn i sträck och sedan skulle det rådgöras med läkare. Fick panik när jag såg det, har alltså lindrat hans onda mun (4 stora kindtänder har spruckit igenom mer eller mindre direkt efter varann) med en shot varje kväll i typ 10 dagar. Det har verkligen lindrat. Från att vara gråtig och gnällig och pilla sig i munnen och vifta med händerna runt kinderna osv, har han sovit gott och lugnt och stilla ända sedan jag först provade. Och det har varit så skönt. Dagarna har han fått klara sig utan, det går ändå okej att distrahera honom med lek, men nätterna: 2,5 mg Ipren. Tills i förrgår då jag läste på förpackningen, fick panik och ringde min vän som är allmänläkare. Hon sade åt mig att inte oroa mig och att det inte var någon fara men att vi pausar med Ipren nu, alla tänderna har åtminstone delvis tittar fram. Sagt och gjort. Ingen meriten. Men nu har han sådär ont igen. Viftar och pillar och gråter och pekar och försöker förklara att det gör ont. Jag fattar precis men vill inte ge mer Ipren på ett tag nu. Lilla magen måste vila. 

Så, just nu är vi åter i lite sämre sömn och ett humör som är irriterat to say the least. Idag gnällde han i vagnen till strax före två, han somnar annars senast tolv. Jag tycker synd om honom, ringde 1177 som inte får ge läkemedelsrådgivning (alltså, har de HELT spelat ut sin roll nu när all info de "får" ge är ett tangenttryck bort på nätet? Känns så?) så nu går vi här. Han somnade till slut gråtande med båda händerna i munnen och jag saknar vår gode vän Ipren. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Äh sjukvårdsupplysningen vågar ju inte säga nåt. De säger alltid åt en att åka in till akuten. Men kan du inte ge honom alvedon då några dagar?? Det är ju ett annat preparat... Om det nu ändå är så att han verkar ha ont?? PS det kan inte vara öroninflammation då?? Min kille brukar få det i samband med tandsprickning och då sover han jättedåligt (vaknar och gråter) för att det gör ont i öronen pga ökat tryck när han ligger ner.

Annika sa...

Mäh. Jag är absolut ingen läkemedelsrådgivning, men när man som vuxen har väldigt ont, rekommenderar de ju att man varvar tabletter. Alltså en period ibuprofen, en period paracetamol. Typ. Kan de inte ens ge svar på det på 1177?

erika sa...

Usch vad jobbigt det låter. Har också hört det med att en kan varva tabletter?

Annika sa...

Lade just liten korv med tandsprickning, femtusen myggbett, feber och snorig näsa. Ser fram emot en mysig natt.