16 juni 2015

Trött efter barnvakt

Riktar denna fråga till er med erfarenhet av barnvakter: 

Mitt barn är så trött när han hängt en heldag med sin barnvakt. SÅ TRÖTT. De har gjort samma saker som han och jag gjort om dagarna, några parker och så lite chill i vagn däremellan (enda stället han liksom varvar ned, rullandes i vagn, då sitter han och funderar och tittar och kanske sjunger en trudelutt så det är bra med sådana pauser för honom som annars leker så högintensivt hela tiden), lite picknick, samma längd på lunchvila etc. Alltså jag kan tänka mig att ett barn liksom "skärper sig mer" när en annan än föräldern passar, och att det kanske tar mer energi, men har ni likadana erfarenheter? Jag blir lika förvånad varje gång jag kommer hem från jobbet. Typ: va, är du såhär trött redan nu? Och tänker lite att det är synd om honom för detta? Det är dumt va? Eller? Borde jag agera på detta? Göra kortare dagar på jobbet (jobbar nu 10.30-16.30)? 

Annan grej han inte riktigt gör lika bra utan mig: äter och "går på toa" (läs skiter i blöjan). Antar att det också beror på en viss anspänning. Rapporterna jag får är dock att han är glad och tillfreds hela dagarna, så jag vill ändå tro att han har det bra utan mig när jag jobbar. 

Någon med någon erfarenhet?

9 kommentarer:

Hanna sa...

Samma erfarenhet. Juni fick ofta nattskräck efter att ha sovit borta.

Anonym sa...

Nja. Tror inte att du ska tänka att han "skärper sig" (eftersom det på ngt sätt implicerar att det är lite jobbigt för honom). Däremot är det ju nytt/avbrott från vardagen när det kommer en barnvakt, även om den är välbekant. Och alla nya grejer blir min dotter definitivt trött av - vilket ju inte i sig är en dålig grej, utan har Ivan kul så spelar det ingen roll om han blir trött! Märker också att min dotter glömmer att bajsa om vi gör många nya/ovana saker en dag, men tror inte heller att det är pga anspänning utan mest att det pågår så mkt nytt att ta in. Du vet förstås bäst själv men tycker inte att du ska behöva känna att du måste jobba mindre!

tova sa...

Tänker att det är lite som att vara ny på ett jobb. Sjukt uttröttande, även om man rent faktiskt gör samma saker och har lika långa dagar som några månader senare, när man kommit in i det.

Anna sa...

Har inte så mycket erfarenhet av barnpassning men beträffande "gå på toa" så upplever jag att det oftast sker när vi är hemma för min lilla. Det är som att det är för mycket nytt och annat som händer i parker/på öppen förskola/hemma hos andra så det finns inte tid för det.

Lisa sa...

Jag kan tänka mig att barn är lite mer uppe i varv när de har barnvakt. Och då skönt att de är mest avslappnade med föräldern. Men jag tror inte att du kobbar för länge. Han verkar ju trött och glad och då är det nog bra. (Min helt ovetenskapliga åsikt).

Sara sa...

Jag vågar påstå att det är helt normalt, alltihop! Utifrån mina erfarenheter både som förälder & förskollärare. Jag möter barn som aldrig bajsar på förskolan, till exempel, utan bara hemma med sina föräldrar. Och många barn som aldrig behöver sova på helgen slocknar direkt på förskolevilan p.g.a. det är ett helt annat sammanhang med många relationer och full fart. Mina egna barn blir fortfarande extra trötta när de varit iväg nånstans, trots att de är 7 resp 4 år nu. Men jag kan relatera till det som vuxen också, kan inte du det? Att umgås/vistas i helt trygga sammanhang kontra roliga men lite mer röriga/osäkra? Gör mig ofta helt slut.

Sara sa...

Vill bara förtydliga att jag alltså inte tycker att du behöver oroa dig eller jobba mindre! Ivan verkar må jättebra & detta upplägg låter bra som en successiv invänjning mot att börja förskola & då vara ifrån dig ännu mer (vilket ni kommer fixa även om det blir nytt & ansträngande för alla inblandade). Tycker du verkar göra ett helt fantastiskt jobb som förälder till Ivan, försök klappa dig själv på axeln så ofta det bara går, du är grym!

Tove sa...

Samma erfarenhet, min son blir mkt tröttare efter barnvakt o förskolan. Helgen pigg!

Anna W sa...

jag håller med! isidor blir alltid tröttare när han varit med barnvakt, men på ett bra sätt tänker jag. som när man själv gjort något annorlunda en dag. han "går på toa" men kan däremot sällan äta lika bra/mycket under de omständigheterna, det händer helt enkelt för mycket annat kul. däremot kan det också vara så att vissa saker går "bättre" (om man nu ska värdera) när han är med barnvakten än när han är med oss. det blir annorlunda helt enkelt. tror du kommer märka att han är extremt trött vid dagisstarten, men det är ju bara att embrace och hoppas på tidigare läggningar och (peppar, peppar), lugna nätter. tror absolut inte att du behöver jobba mindre (om du inte vill såklart), snarare tvärt om kanske (!), att det är bra för honom att vara mer med andra personer. men det är där ju både en praktisk fråga/smaksak/åsikt, vissa är ju hemma med sina barn och även hemskolar, och då träffar man ju inte andra, medan vissa jobbar 07-21 varje dag. det är ju så olika vad som funkar för olika barn! kram! / a