20 juli 2015

Den andra kvinnan

Läste en bok igår och förrgår. Detta förtjänar, med tanke på att det känns som det var år sedan jag läste, en rad utropstecken så här kommer de:

!!!!!!!!!!!!!! 

I alla fall. Den hette Den andra kvinnan, var skriven av en Therese Bohman som jag av bokens handling och ton gissar är

1. Från Norrköping, och 
2. Ganska ung. 

Boken handlar om en ung kvinna som jobbar på restaurangen på ett sjukhus och drömmer om ett annat liv. Hon är ämnad för något större, hon vill skriva böcker, vara författare, och har väl liksom fastnat i den obekväma positionen där en mix av dålig självkänsla (jag är en medelmåtta, kommer aldrig bli något, ingen lägger märke till mig och varför skulle de) och känslan av att vara lite "mer" (se mer, tänka mer, fatta mer, genomskåda all strunt runt omkring) gör att en liksom knappt tar sig utanför dörren. Ett klassperspektiv ska nämnas också: hon kommer, men det framgår inte jättetydligt och det hade det enligt mig gärna fått göra, från någon typ av mindre bemedlad arbetarklass och irriterar sig på sina "medvetna" medelklassvänner som har råd att göra val baserade på teorier, typ. Lite övre medelklass-dubbelmoral. I ett parti skäller hon ut sin vän som alltid talar om att det är viktigt att bryta normer men bara, enligt berättarjaget, de normer hon själv godkänner. I alla fall. Denne unga kvinna inleder en affär med en gift läkare på sjukhuset där de jobbar båda två, och det är lite det som boken handlar om. Hennes "passion" och hennes drömmar om livet med denne läkare. Är det kärlek eller är det drömmen om ett annat liv eller båda? Representerar deras affär hennes bortlängtan mer än något annat? Jag tror det, men eftersom boken är ganska ordfattig och inte exakt svämmar över av tankar och känslor så är jag inte säker. Emellanåt är den ganska så briljant, speciellt i partierna som liksom handlar mer om klass och vänskap och livsåskådning, men som passionerad kärleksberättelse lämnar den en hel del att önska. Jag har svårt att känna för bokens jag, och vet inte helt om det är för att hon är lite skralt beskriven eller för att hon saknar empati? 


Hur som helst. Detta är en bok som är läsvärd för att den får en att fundera (och eventuellt störa sig lite). Jag kan inte säga om jag gillade den eller inte och ganska troligt är att jag inte minns den alltför väl om några månader. Men just nu funderar jag fortfarande på den. Plus att jag tror att den kanske växer på en. 


1 kommentar:

sedermera sa...

Ah, den ska jag köpa när jag är i sverige om några veckor, håller på och sätter ihop en lista på böcker som ska inhandlas (trots att jag heller aldrig hinner läsa, men hoppas på bättre tider). Jag brukade läsa Therese Bohmans blogg förut, men hade helt glömt bort den/henne...