16 augusti 2015

Dan före (förskole)dan

Denna vår sista dag innan Ivan börjar förskolan har vi ägnat åt att förbereda för att Ivan, javisst, ska börja förskolan. Dagen inleddes med att möta min mamma som kommit till sthlm på besök tillsammans med sina kryckor. Har jag nämnt att hon äntligen fått remiss för operation efter dryga årets knivsmärtor i höfter, bäcken och knän? Stackars mamma. Men bra med operation. Artros alltså, vad ont det verkar göra. I alla fall. Hon kom och efter lite lek i park, lite blominköp och fika så var det dags för Ivan att sova. Utan att jag ens försökt har har dragit fram sin vila mer och mer och nu är det plötsligt mellan elva och halv tolv han är trött - precis som de kommer att sova på förskolan. Så bra. Så nöjd med detta. När han sov satte jag och mamma oss och namnade alla hans kläder samt sydde två kuddar av en. Alltså, vi klippte isär en och sydde den till två. Det är nämligen slut på barnkuddar i alla affärer i stan (okej har inte kollat ALLA men ni fattar - i alla jag letat) pga förskolestart och i läxan inför första dagens inskolning står att vi ska ha med kudde och filt. Så då sydde vi (mamma) och det blev jättebra. Passade även perfekt med de barn-örngott jag hade hemma. Rena rama Ernst-känslan. 

Ivan vaknade strax efter ett, han åt lunch, vi drog ned till tanto i hettan. Ivan fixk plaska fötterna först vid strandbadet (tillsammans med 1.000.000 andra) och sedan i högalidsparken. Därefter åkte vi hem igen. Åt middag på restaurangen vara uteservering ligger mot min balkong, i vår allé. Det var mamma som tyckte det skulle bli mysigt ned restaurang och såhär i efterhand fattar jag inte varade jag inte sade stopp redan innan. Ivan är inne i period då det är 100% omöjligt att äta på restaurang med honom. Spring i benen, klättrar ur stolen innan han ens kommit ned, äter ingenting, kastar mat omkring sig, ja redan innan vi fått beställa från menyn satt jag och svor ilsket och ord som "jag HATAR att vara på restaurang med Ivan" kan möjligtvis ha lämnat mina läppar. Sån härlig person att bjuda på middag, jag alltså, stackars mamma som bara ville ha lite mys. Oh well. Vi tog oss genom middagen (genom att kasta i oss den) och sedan for mamma hem med pendeln och kryckorna till Uppsala. Jag och Ivan tog ett sista varv i Skånegläntan, hämtade upp en ny stol som han får i förskolestartspresent (alltså ALLA brf-föreningar borde ha en grupp på FB där grannar skänker saker sinsemellan, gör underverk för grannsämjan) av några grannar, gick hem, blev lite osams över tandborstningen, läste några sagor, hade en halvtimmes läggning. Jag märkte upp alla skor - glömde att det kanske borde stå namn där också tidigare idag, och nu sitter jag här. 

Konstigt att jag inte känner större och mer inför att det är slut på föräldraledigheten nu, kan jag tycka. Antingen är vi båda SÅ redo för nästa kapitel, eller så förtränger jag vad fet här verkligen innebär. De första tre dagarna ska vi ju bara hänga tillsammans med alla pedagoger och de andra barnen och föräldrarna. Tycker typ det ska bli kul och spännande. Vi får se om det är andra ljud i skällan på torsdag. Så märklig tanke att lämna honom och gå... Till jobbet. Ja HERREGUUUUUD. Men den dagen den sorgen. Nu sova. 


2 kommentarer:

Linda sa...

Lycka till Ivan och Carolina, jag kommer tänka extra på er två imorgon. Det kommer bli så bra det här för er båda och jag är helt säker på att ingen är mer redo för förskolestart än Ivan. Heja heja och kram kram!

Annika sa...

Hoppas allt gick bra! Kram från fjärran skog.