6 september 2015

Blöt helg (på det barnvänliga sättet)

Vi har haft en asfin helg, despite diverse väder. I lördags åt vi frukost hos lina och på eftermiddagen kom Maggi och hennes 3,5-månaders bebis Henny-Lo, och Frida och hennes 2-veckors dito Inez på kaffe, prat och klippning.


Därefter åkte jag till webbhallen (så bisarrt ställe?) och köpte mig en Kindle. Drack milkshake i park med ante och Wille, gick och handlade middag, gick hem. Lade mig i sängen redan nio och började läsa min första bok på ovan nämnda kindle, Lena Dunhams, och testade också den här grejen för första gången på evigheter: samsovning med Ivan. Från start liksom.

(Bakgrunden är att han på sistone vaknat så otroligt många gånger om natten och det inte räckt med annat än att jag sätter mig bredvid hans säng, hyssjar och lägger en hand på honom. Så kan vi hålla på, ibland var femte minut under en timme mitt i natten. Jag blir GALEN av sömnbrist och dessutom har jag börjat få så sjukt svårt att inte vakna upp helt och hållet mellan varje uppvak. Tänkte igår att äsch, han är väl i period då han ofta på natten behöver kolla att jag "är kvar" och så testade jag att sova bredvid.) 

Och GUD vad det sovs inatt, alltså jag vaknade upp nästintill utvilad vid halv åtta i morse. Så himla skönt. Visst fanns det en härjig timme där mellan tolv och ett ungefär, men sedan var det vad jag kan minnas relativt lugnt. Och så enkelt att ha honom inom armlängds avstånd. Och faktiskt - så sjukt mysigt att väckas av  att han ligger och skrattar i sömnen vid tre nån gång. Åh, ville egentligen göra om samma procedur ikväll men så var han sjukt hetsig och skulle springa upp ur sängen och ut ur sovrummet hela tiden, s nu ligger han i sin spjälsäng där han somnade (motvilligt) för en kvart sen och jag orkar inte lyfta över. Ska inte lägga mig riktigt ännu. 


I alla fall. Vaknade till regn och rusk och styrde upp en playdate hos oss vid nio med ante och Josef. Barnen lekte till elva, då fick de lunch och alla skildes åt, Ivan sov 2 timmar (och jag själv: en, känner att jag har en del att ta igen). Vaknade, åt en andra lunch, åkte till Gudö och Ivans farmor och farfar och farbror. Ivan älskar dem samt att vara där, det ritades och pysslades och testades olika traktorer och fylldes en brevlåda med pinnar och blad. Vi åt tidig middag och sen begav vi oss hem igen, i regnet. 



Ivan har förresten fattat tycke för ett gosedjur till slut, hurra! En giraff som han kallar "kaninen". Den ska han få ha med sig till förskolan imorrn. 


4 kommentarer:

Annika sa...

Han verkar vara en så fin liten människa, din Ivan!

Karin sa...

Ivan ser verkligen ut att trivas hos farmor och farfar, så härligt! Och tandborstarbilden: så imponerad! Hur gör ni? Min 16-månaders totalvägrar. Han kan iofs inte gå än, så jag kan inte ställa honom på en pall sådär själv. Kanske släpper när de kan göra allt själva? (Hoppas!)

Schmarro sa...

Karin: alltså det är inte så bra som det ser ut. När jag försöker borsta (dvs gnugga tandborste mot tänder och inte bara suga bort tandkräm från tandborste) går det oftast inte bra alls. Men han gillar att stå där med rinnande vatten och "låtsas" borsta tänderna.

Cattis sa...

Åh, fin Ivan! Måste dock fråga om Kindle, nöjd? Lättanvänd? Bra? Ja, allt du tycker att en novis kan behöva veta.