14 september 2015

Episkt

Okej först: stör mig rätt hårt på människor som berättar en rätt vanlig "ovanlig" grej och sedan beskriver det som EPISKT. Alltså högst troligen var grejen inte episk, right? Detta kommer dock inte hindra mig från att nu, i versaler, berätta: 

VI HADE EN SÅN EPISKT DÅLIG NATT! 

Alltså jag blir gahahahahaaaaaalen. Kvart över tolv smäller det till i spjälsängen bredvid och ett gnäll blir snart falsettskrik och inga tröstande hyssjande vyssjande ord eller rörelser hjälper. Efter en kvart får jag panik och tänker att han har ont någonstans. Bär upp och ut i vardagsrummet. Gnället består och ögonen halvöppna, dvs han är halvvaken men verkar inte ha specifik krämpa. Försöker i sovrummet igen. Bredvid mig den här gången. Små stunder av tystnad uppstår men så rycker han till och vrålen sätter igång. Sprattlar runt som att han vill ur sitt skinn. Lägger ned X antal gånger, tystnad (med små jämmer) uppstår lika många men så pang, dags igen. Illvrål. Gråt med tårar. Snor. Flyttar till spjälsängen igen. Mer gråt. Mer illvrål. Mamma mamma mamma skriker han mellan tårarna och hostattackerna som uppstår av slem i hals och näsa från gråt. Åter till min säng. Håller honom nere och buffar. Han tystnar en stund. Det börjar om. Såhär håller vi på till TVÅ. Sen somnar han på riktigt och vi sover till kvart över sex. 

Åh din himla nattskräck eller mardrömmar eller växtvärk eller magknip eller tandvärk, vad du än är som rider min unge på nätterna: vik hädan. Det här är så jobbigt. Två timmar av panikgråt per natt is too much alltså. 

Hälsningar, en tröttis och hennes lite mindre trötta (?) barn på tunnelbanan mot terapi i Farsta. Ps gissa vad dagens ämne blir. Ds. 

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag känner igen mig, vet knappt om mina fötter är nedåt eller uppåt idag. Längtar så förbaskat efter en hel natts sömn.

Anna m Nils sa...

Exakt så Nils har varit. EXAKT. Fy fan. Men detta natt var - peppar peppar ta i trä - som vanligt igen men bara ett uppvak på kvällen och ett på natten, helt lovely. Hoppas det vänder för er snart! (Hoppas vår vändning håller i sig... :/)