28 september 2015

Hosta och kräks och sånt mys

Hosta. Djävulens påfund, alltså åh vad jag tycker synd om Ivan och mig själv just nu. Varannan natt ungefär: ingen hosta alls. Varannan natt: så jäkla mycket. Hela tiden. Precis hela tiden. Torr och retsam och störande och hemsk. Verkar klia i halsen och han vaknar upp ibland ur en hostattack och bara nääeeee mammmmmaaaaaaa. I feel him. Hoppas det går över snart. 

Idag påbörjade jag förresten en KBT-behandling mot min kräkfobi och magsjukedito. Det har varit en issue så länge jag kan minnas men har tagit en ny dimension sen jag blev 1. Förälder och 2. Ensam sådan. Oroar mig alldeles för mycket för att det ska vara en liten grej man kan stoppa under madrassen. Håller på med små regler och skyddsbeteenden för att undvika risken eller vara beredd om det kommer. Typ sover alltid med handdukar vid sängen. Eller sover inget alls om han tex varit lite lös i magen på kvällen. Såhär i förskoletider och inför vintern pallar jag knappt all kontrollförlust och fattar ju att det kommer att ske förr eller senare. Måste deala med detta så vi får lite mer lugn och ro, och så att jag inte för över något till Ivan som han inte behöver. Så, ja, började idag. Fick läxa i sann KBT-anda. Skriva ned en ångest-stege från ett till tio (tio är typ: Ivan får det, spyr ned hela lägenheten, jag hinner inte städa / byta lakan / ta hand om honom) och sen får jag det också, är utslagen i kräks och kramper och kan inte ta hand om Ivan, får ingen hjälp) och så ska jag skriva ned alla små grejer jag håller på med för att skydda oss från magsjuka (exempel: handdukar bredvid sängen eller går inte hem till kompisar vara barn var magsjuka upp till två veckor efter tillfrisknande, har läst att bakterierna kan smitta via leksaker i upp till två veckor). Sen får vi väl se hur vi går vidare. Känns läskigt att göra detta men vill så gärna slippa all denna onödiga oro. Hitta till ett lugn i att händer det så händer det och då LÖSER det sig. 

Ja, nog om detta. Innan Ivan började hosta såg jag lite på barncancergalan och grät ögonen ur mig. Men sen kom hostan och jag smög in i sovrummet där jag nu kämpar på med att få min lilla grävling som sover på alla fyra, framåtstupad, att ligga på en kudde och lite upphöjt. Går sådär. 

6 kommentarer:

Linda sa...

Känner igen mig exakt! Lider också av magsjukefobi som verkligen inte har blivit bättre sedan jag blev mamma. Har alltid en flaska klorin hemma utifallatt kräks måste städas. För det har man ju googlat sig till att det är det ENDA som tar död på viruset.

Jennie sa...

Du får gärna komma med lite tips sen... har sån oerhörd kräkfobi och nu har jag dessutom två barn. För någon vecka sen berättade stora barnet att ett barn kräkts på förskolan, och jag fick tryck över bröstet, tunnelseende och det började ringa i öronen. Så fort tidningarna börjar skriva att vinterkräksjukan är här vill jag bara gå i ide och hålla alla hemma. Så fort stora barnet är lös i magen börjar jag noja och analysera vad han ätit (har äntligen lärt mig att han blir lös av päron och han älskar verkligen päron) och förhöra pappan om det är han som torkat på toaletten. Har också fått tips om kbt men stora skräcken är att på något sätt behöva hantera kräks. Det värsta är folk som inte fattar, som kommer tillbaka till jobbet lite för tidigt efter en magsjuka och kanske sätter sig bredvid en på lunchen. Fy fan.

Anna sa...

Heja dig! Skriv gärna om hur det går för dig-jag är drabbad av samma tröttsamma fobi sedan barnsben. Gick i KBT i våras, det blev lite bättre, men jag var för trött/ånestfylld av andra orsaker för att orka med det riktigt. Håller tummarna för dig!

Jessica sa...

Vad modigt med kräkkbt! Har själv kräkfobi och känner hur jag själv nog inte vågar skaffa barn just pga det. Skulle vara intressant att läsa om hur det går till och hur det går för dig. Massa lycka till!

Jessica sa...

Hej alla ni med kräkfobi och barn! Hur har ni hanterat er graviditet? Verkar som det, iaf för många, är svårt att slippa undan illamående då.

Linda sa...

För mig är det bara kräks som har med magsjuka att göra ett problem. Så vet jag att någon kräks av tex åksjuka är det ingen fara alls. Är rädd för hela paketet med kontrollförlust och svaghet som kommer med magsjuka. Men eftersom man aldrig 100 vet om det är magsjuka eller något annat när någon kräks eller har ont i magen, blir det alltid en massa ångest och analyserande för min del.