8 september 2015

Tänderna

Viktigt (nåja) meddelande till allmänheten: ni vet väl att Folktandvården sedan några år tillbaka jobbar med försäkringar, det vill säga Frisktandvård, det vill säga en betalar ett fast belopp i månaden under en treårsperiod och under denna period ingår alltså alla undersökningar, behandlingar, lagningar etc (utom kosmetisk tandvård) i försäkringsbeloppet? Jag skriver detta dels för att det är så många som aldrig hört talas om det (Folktandvården skulle eventuellt behöva en piggare kommunikationsavdelning) och dels för att få skryta om följande som skedde idag:

Jag gick till tandläkaren, som jag gör varje år. Tillhör inom försäkringen en grupp som heter 3, vilket innebär att jag betalar 147 kronor i månaden. Detta belopp är uträknat baserat på vilken "riskgrupp" jag tillhör, precis som de flesta försäkringar. I alla fall. Gick till tandläkaren, munnen såg ut exakt som den gjorde för ett år sedan (dock att det eventuellt konstaterades att jag verkade äta en hel del frukt eller fruktjuicer och fick anvisning att från och med nu dricka den senarenämnda med sugrör ehe, hej föräldraledighet och allt himla smaskande på frukt dagarna i ända), jag gick därifrån, tandläkaren ringde upp och bara: hej, vi glömde ju fråga, din försäkringsperiod går ut snart, vill du förnya? Det är bara en grej, om du förnyar byter du grupp (enter förskräckt tanke hos undertecknad om att det nu blir dyrare pga blivit äldre osv)... Från och med nästa år kostar din försäkring 100 kronor i månaden, du tillhör nu grupp 2 eftersom dina tänder inte haft några problem de senaste tre åren.

Yes sir, sign me up, sade jag (på svenska) och blev naturligtvis oerhört glad och tacksam. Är och har alltid varit alldeles livrädd för kostnaderna (de plötsliga) som vänner och bekanta plötsligt drabbats av när en visdomstand plötsligt börjat bråka eller en himla tandficka blivit inflammerad eller vad man nu drabbas av plötsligt. Kan jag förresten skriva plötsligt LITE oftare och mer tätt i meningarna?

Hur som helst. Frisktandvård. Bra grej. Tips tips.

(Andra grejer de sade åt mig idag: ingen människa behöver medium eller hård tandborste, det är mjukt det ska vara, spelar ingen roll hur mycket "skönare" det känns att borsta med hårdare tandborstar, de gör inte jobbet bättre utan sämre. Jag visste detta men hade visst "glömt".)  

1 kommentar:

Caroline sa...

Frisktandvården har idag dragit ut min sista visdomstand. Jag hade inga problem med den så det skedde i förebyggande syfte. Och jaja, jag får väl byta till mjuk då, fast det är skönt att gnugga hårt!