4 september 2015

Victorias Secret och jag

Kollar på Calvin Kleins sexistiska reklam i tunnelbanan på väg till jobbet och drar mig till minnes för någon vecka sedan då jag skulle vara lite öppensinnig och modig och gick in på Victorias Secret i New York för att jag tänkte köpa en bh. Grejen var att jag köpt en klänning till bröllopet med öppen rygg:
Och jag tänkte att de som jag trodde var proffs på underkläder rent allmänt, för alla liksom, skulle ha en bra lösning. Skulle inte tänkt så, visade det sig. Affären och dess anställda kidnappade mig i en timme, jag stod där i ett provrum och svettades ymnigt och försökte förklara för Nicole OCH Angela, som tydligen utnämnt sig till mina personal shoppers och obehindrat vandrade in och ut ur provrummet där jag stod med bara bröst, att jag inte alls ville ha något med push-up och tusen små glitter och nät och stjärnor. Något enkelt med låg rygg, försökte jag förklara och plockade upp klänningen ur väskan. Men herregud vad den affären inte jobbar så, tror jag, för allt jag fick var spets och glitter och push-up från helvetet. Dom bara "but you NEED IT honey" och jag bara eh ja kanske det men jag vill inte? Målet med bh för mig är inte att trycka upp och ihop det lilla jag har så att det ser tätt och högt ut, det är mer känslan av ett tyg mellan klänning och kropp så att säga. Ett som gärna håller lite men inte trycker. Nåväl. Det visade sig helt omöjligt att hitta detta på Victorias Secret och efter att jag provat kanske 25 bh:ar för att vara snäll fick jag till slut gå ut. Det var inte lätt att bli utsläppt men till slut gick det. 

Funderar på detta osköna med bågar som liksom sitter tätare än brösten, att trycka in saker som egentligen trivs åt armhålan till, in mot mitten. Det var så självklart för personalen på VS, och de tittade på mig som en alien då jag för 25:e gången sade att det inte var skönt. Typ "nä vi vet, men det är SÄXIT ju"? Så ser ju hon till vänster ut därnere också. Alltså så himla obekvämt. Orka. 


6 kommentarer:

Anna m Nils sa...

Så sant! Jag har slutat helt med BH med bygel. Det fyller noll funktion för mig utom att vara obekvämt. Har förstått att de med större byst kan behöva mer stabil support men i de allra flesta fall verkar bygelns funktion vara att förändra mitt utseende mer än faktiskt - som en bysthållare ska - hålla min byst. Nej tack, nu är det bygelfritt 100% och min gamla bygel-BHar kanske en skulle göra ett litet bål av?

egoistiska egon sa...

Trodde aldrig jag skulle släppa byglarna, men har som Anna också slutat. Det finns ju icke-bygelalternativ som paketerar snyggt och samtidigt är bekvämt så att säga.

Schmarro sa...

haha JAG MED, aldrig mer bygel känner jag? ÄLSKAR för övrigt denna mer än ngt annat i bh-väg:
http://www.gap.com/browse/product.do?cid=1016016&vid=1&pid=110313032

egoistiska egon sa...

Oh! Jag lever endast med dessa just nu: http://www.twilfit.se/product/erbjudanden/markesveckor/calida-mjuk-bh-sensation-soft-svart#brand=calida&p=1

Schmarro sa...

Ser asfin ut. Den skarpsynte kan även se att jag har en AMNINGS-BH på bilden nederst till höger. Heh, den som spar hen har så att säga.

Anna m Nils sa...

Eh nu ammar jag iofs fortfarande men inte i en omfattning att det kräver amnings-BH. Men jag använder endast BOOBs Fast Food-BH pga att den är nääääästan lika skön som ingen BH-alls. Köpte precis två nya. Så jäkla värt det. Gråter inombords när jag tänker på alla år med bygel-BH. :(