22 oktober 2015

Dagisfoto

Igår kom förresten ett brev som jag först tänkte slänga utan att öppna eftersom det såg så jävla reklam-igt ut, men av någon anledning blev det inte så och det var ju bra, för det visade sig innehålla inlogg till ett konto där jag kunde kolla på Ivans förskolebilder, alltså från gruppfotograferingen och hans enskilda små porträtt som förmodligen var tänkta att bli julklappar till alla nära och kära. Några saker jag hann fundera på under den halvtimme eller timme som jag ägnade åt att gå igenom bilder, välja bakgrund, förstå vilka olika "paket" som fanns att välja mellan och ta mig ut genom webbshoppen:

- Av sju porträttbilder hade på fyra av dem Ivan en hel förkylnings mängd av snor hängande ut från ena näsborren. Nej, nu överdriver jag inte. Det var tråkigt, för de bilderna var absolut gulligast. Men jag kunde inte förmå mig att välja bilder där han har världens största snorkråka basically hängandes ur ena näsborren, det skulle liksom bli ett skämt från start till slut. Ett dyrt sådant, ur flera perspektiv. Se bevis nedan.

- Efter att ha valt och ändrat mig och valt om och funderat och kommit fram till att äsch, det är väl kanske kul att ha en KOPP med Ivans fejja på också hemma, landade räkningen för tre ark bilder (dvs en stor och fyra halvstora samt en gruppbild) och nämnd kopp på sjuhundra spänn. Eller okej, sexhundranittiofem om vi ska vara helt korrekta. Det här har jag snubblat över tidigare och redan då tänkt på hur djupt orättvist och sorgligt det är att vissa familjer helt enkelt inte kommer ha råd att köpa sitt barns bilder, eller kommer köpa dem men få käka nudlar resten av månaden, men det var först när det drabbade (jo, drabbade!) mig som det skavde sådär extra påtagligt. Fy sjutton vad DYRT det var? Och vad omöjligt det kändes att INTE köpa dem, när de fanns där liksom? Så jag köpte dem, och jag surade lite, och jag surar fortfarande. Nästa år är det jag som drar ihop ett gäng på egen hand och raggar upp en fotografvän och fixar mycket finare bilder utan snorkråkor och gör det billigare för alla inblandade.

Nedan: bild på snorkråka och bild utan. 



3 kommentarer:

Jennie sa...

Det är så himla dyrt! Vi köpte förrförra året för den porträttbilden var fantastisk och första gången och så, men förra året var bilderna så himla dåliga, alla var oskarpa. I år har de inte hyrt in någon fotograf utan kommer ta en egen gruppbild någon dag när alla barn är på plats, tycker det känns sympatiskt.

Anna m Nils sa...

På barnens förra förskola slutade de med fotografering. Vettigt, tyckte jag. Samtidigt är det ju alltid kul med gruppbild, så då pratade jag med förskolan och gick själv dit och fotade gruppbild på avdelningarna tillsammans (var bara 2 stycken) uppställda ute på gården, sen satte jag upp en lapp i hallen och så fick alla som ville ha bilden maila mig, så mailade jag bilden till dem. Givetvis helt gratis. Det kändes som en bra deal. På nuvarande förskolan fotar de inte barnen alls och det är helt okej med mig.

Caroline sa...

Jag köper aldrig de enskilda bilderna men jag har köpt ett par gruppbilder genom tiderna. Någon från förskolan, någon från lågstadiet, någon från mellanstadiet. Jag tycker jag kan ta bättre bilder själv, billigare, och kan inte för mitt liv komma på någon som skulle vilja ha en skolfotobild av något av mina barn...

Söt unge!