5 oktober 2015

Hole in the head

Herregud vad stor skillnad det är på känslan inför en kväll när Ivan sommar halv åtta (som idag och igår) mot halv nio (som mer eller mindre varit hans standardtid sen länge) alltså. Idag var han åter sitt pigga, glada och energiska jag, men ännu en kväll deklarerade han vid halv sju att det var dags för "malling" och direkt efter att det var "hejdå alla grejerna" aka läggning. Somnade 19.15 och jahopp. Kvällen är ung. 

Själv har jag ett sår med tre stygn i skallen kvällen till ära. Har gått med en liten knöl mitt på huvudet i ett antal år utan att ha orkat ta tag i det, har vetat att det varit ofarligt alltså och tänkt att det där fixar jag en annan gång. Den gången blev idag och det gick förvisso mycket fint allting, men var lite äckligt eftersom det skulle öppnas i skalle, skäras i densamma och sedan sys. Blod i hår som inte får tvättas på minst två dygn. Dunkande värk i såret nu. Men äsch, skönt att ha det gjort. 

Ivan var på förskolan idag och jag var således på jobbet. Det var ljuvligt, eller tja, det var härligt i alla fall. Och enkelheten i att ansöka om vab-pengar genom försäkringskassans app: så himla smidigt och bra. 

Nu: städa upp, hänga i soffa, vänta in nattens obligatoriska hostattacker hos avkomma, försöka samla sömntimmar. High life. 

4 kommentarer:

Mims sa...

Schmarro, får jag ställa en helt offtopic fråga?

Jag har just flyttat så jag bor ganska nära Enskede Ridskola och det har börjat klia en gammal hästklåda i mig som nog snart måste få utlopp någonstans. Visst är det där du rider/red? Kan inte du berätta lite mer isf? Jag är gammal hästperson som har haft egna hästar och tävlat lite på låg nivå sen liten knodd till tjugonånting och förut har ridskola pga det känts avlägset men vips så hände livet, jag bor i sthlm och har inte tid/råd att köra det racet. Plus för att inte tala om att jag inte har ridit regelbundet på..8 år (herregud vad hände?) och är nog i allt väsentligt att betrakta som nybörjare igen även om jag antar (hoppas hehe) att en del kommer tillbaka efter ett tag.

Antar du älskar det? Har ju läst dig länge och det känns som att du verkligen trivdes där?

Schmarro sa...

Enskede är jättebra. Har fina hästar som är riktigt duktiga, seriös personal och några asgrymma lärare. Deras grupper är dock nationstillhörighet omöjliga att få platser i (pga kö) men man kan alltid börja i en annan och byta längre fram. Jag hade uppehåll mellan 16 och 29 och trot eller ej men det tog några månader bara och sedan flöt det på rått bra. Min gissning är att det går snabbare för dig. Ring dem! Boka några privatlektioner och be läraren hjälpa dig komma underfund med vilken nivå du befinner dig på nu. Får du upp smaken så ställ dig i kö till en grupp. Kan verkligen rekommendera Enskede.

Schmarro sa...

Nästintill. Inte nationstillhörighet. Bah.

Mims sa...

Haha! Läskig autocorrect.

Tack för svar! Jag följde med en kompis vars dotter går på Hästis (dog av gull, tio sexåringar som storögt kollade in det oerhört tuffa samt läskiga när stortjejerna kratsade hovar) på Ågesta igår och började nästan grina av stalldoften. Sniffade random ponny till leda. Ponnyns leda that is.

Privatlektioner att stämma av nivån med känns ju som en lysande start. Tror knappast dessa åtta avsuttna år har gjort underverk med balans, feeling och muskler. Jag har hört förr att Enskede har väldigt trevliga och välutbildade hästar, känns lovande!