8 november 2015

Farfars dag och it-fråga

Älskar ödets ironi. Älskar hur jag skröt om hur jävla bra vi sover lately, för att samma natt och natten därpå inte få sova en endaste blund med anledning av, javisst, HOSTA. Mitt barn och hans natthosta alltså, det är helt makalöst. Jag ska inte tråka ut er med detaljer men kan nämna att det handlar inte om trånga luftrör eller allergi eller astma utan slem i typ bihålorna och en oförmåga att andas med näsan när han sover. Så han försöker hosta i stället. Var femte minut, en hel natt, utan framgång. På dagarna finns knappt ett spår av hostan för då andas han glatt med munnen och pratar i princip varje vaken sekund, så det är nätterna som tär. Och SOM de tär. I lördags morse var jag gråtfärdig igen. Nu är det lite bättre. 

Anar att de här mörka helgerna som väntar några månader nu, kommer bli rätt tunga. Det bli så korta fönster av dagsljus och så lite tid att utomhus-aktivera sig när en har ett barn som fortfarande sover mitt på dagen (och som funkar absolut bäst utomhus pga är exemplar med högt behov av aktivering och stimulans och lätt klättrar på väggar inomhus). Igår när jag och Ruben och Bill vandrade i mörka parker mellan klockan tre och fem kände jag lite att näe, skjut mig, såhär kan vi inte ha det. Ruben har redan fattat det och bokat en månadslång resa till Los Angeles i december/januari, men en annan (läs jag) har inte varit så klok/rik/förutseende/vågad. Så vi kämpar väl på. I mörkret. I fyra månader till?

Oh well. Idag var det fars dag och i brist på egen sådan, eller levande far till mitt barn, drog vi till Ivans farfar och firade farfars dag. Det var härligt. 





Nu till en teknisk fråga. Om en till exempel skulle vilja få in några avsnitt av Mamma Mu till sin iPad på laglig väg, men inte hittar Mamma Mu att köpa på iTunes eller överhuvudtaget i digital form, och en inte heller äger en dator med DVD-spelare, vad är det tänkt att en ska göra då egentligen? Jag ska alltså flyga lite flygplan på fredag med Ivan, och vill ha lite Mamma Mu att underhålla honom med under tiden. Blir tokig pga känner mig idiotisk som inte knäcker detta dilemma på egen hand, men skit samma. Har ni några svar får ni gärna dela med er. 

Och med anledning av att nya känslan är att nätterna är usla igen, så vågar jag inte stanna uppe så mycket längre än till tio, det vill säga nu, det vill säga god natt. 

5 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har haft en app på ipaden som gör att en kan titta på Youtube-klipp offline. Kommer dock ej ihåg vad den heter...

egoistiska egon sa...

Behöver också svaret på den frågan. Vi har snart en 12h lång flygresa framför oss. Gaaah!

Annie sa...

Det här kanske kan va nåt? http://macworld.idg.se/2.1038/1.579164/spara-youtube-filmer-till-ipad-och-mac

Anonym sa...

Sätt på Mamma Mu på datorn (om du ej har hemma så på jobbet) o rigga sen paddan framför o spela in via kamerafunktionen! Lagras ju då under bilder✌🏼️Känns hyfsat lagligt iaf.

Anonym sa...

Du kan ladda ner från youtube (välj bara download och MP4) och sedan föra över till Ipaden via iTunes. (Förutsätter dock att du har en datoR med iTunes) OBS sent svar men kan tänka mig att behövet kommer att uppstå igen.