5 november 2015

Grå himlar

För några år sedan tipsade en kollega mig om en person som gör så himla bra spellistor på Spotify, en i månaden för det mesta och ibland fler med speciella teman. Nu vet ju inte jag vad ni har för musiksmak exakt, men om den överhuvudtaget liknar min så tycker jag ni ska låta den här Joakim göra jobbet åt er. Så himla bra. Varsågod för tips (här länk till senaste listan dvs november 2015).

Just nu är det lite segt i huvudet. Jag har en förkylning som ligger och dunkar bakom bihålorna (eller kanske inte bakom när jag tänker efter, men en tydlig sidoeffekt av denna förkylning är att jag är tjock i huvudet och tänker långsamt så ursäkta eventuell afasi) och lyckas inte riktigt hitta fokus på jobbet. Det är mörkt när jag hämtar Ivan på förskolan och det är mörkt när vi kliver upp. Ivan är rätt frisk, lyckligtvis, vi får väl se när det vänder. Jag känner mig risig.

Igår åt jag och mina två Fridor och deras två döttrar middag hos oss, jag körde ut hälften av dem när Ivan satte igång att falsettskrika som värst pga behövde varva ned honom i lugn och ro. Imorgon ska jag och huvudpedagogen på förskolan ha enskilt samtal om hans nya skrikmetod för att möta den i ena front och inte hålla på och hela tiden uppmärksamma / befästa att det funkar. Det känns rätt jobbigt. Alltså, inte för att jag tror att det är något speciellt unikt med den här perioden men det är rätt jobbigt att hantera, att försöka ignorera och verka oberörd inför det typ allra mest irriterande genomskärande ljudet i världen. Som dessutom det pratats ganska friskt om i hans närhet av diverse föräldrar (guilty) och barnvakter och farföräldrar och förskolepersonal. Han kan gå och säga "ivan skriker" för sig själv och verkar ju inte helt förstå att det vore bättre om han lade av. Han blir irriterad eller överstimulerad och så sätter det igång. Ett skärande högt skrik som gör att det slår lock för öronen, typ. Nåväl. Förhoppningsvis är den här fasen ett minne blott ganska snart.

Sparar väl informationen om detta till den 13:e då han fyller 21 månader egentligen, men vi sover JÄTTEBRA för att vara vi nu. Samsover och sover utan speciellt många uppvak eller tjafs fram till sju eller efter sju, närmare halv åtta, på morgnarna. Det är lyll.

Idag ska jag och Ivan käka tidig middag hos en vän och hennes två barn. Jag längtar till klockan halv åtta, är så himla trött. Och lite oinspirerad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för bra musiktips - blev väldigt glad.
/Viktoria