22 november 2015

Hjälp mig knäcka läggningsnöten tack

Ni med barn lagda åt det mer intensiva och svår-nedvarvade slaget: har ni några tips på hur vi ska få till tidigare läggningar? 

Situationen är såhär: 

Han väcks av mig sju på vardagar, halv åtta på helger. Är på gott humör och verkar inte överdrivet trött men sover gott och hade nog gärna kört på ett tag till om han fått välja. 

Sover 45-60 min på förskolan på vardagar, 60-90 på helger. Glad när han vaknar, väcks efter 90 min i alla lägen. 

Men kvällarna. Alltså aldrig nu för tiden att han somnar före halv nio, ibland närmare nio? Läggningar som tar en timme nästan varje kväll. Inget socker och skärm innan läggning. Samma procedur varje kväll, verkar trött/grinig vid halv sju, får välling ca sju, byter om till pyjamas och borstar tänder och hjälps åt att släcka ned lägenheten och säga hej då till diverse saker i den. Lägger oss i sängen halv åtta. Läser ett antal sagor. Strax före åtta säger jag att nu är det god natt och släcker lampan. Han ylar i missnöje någon halv minut, sen börjar vi i mörkret prata om att alla sover nu. Katarina sover säger jag. Fanny sover säger Ivan. Farmor sover säger jag. Farfar sover säger Ivan. Så håller vi på några minuter, täcker ungefär hela hans gäng, alla sover. Sen snurras det och letas ställning i mörkret i säkert en halvtimme. Gnäller och pratar och ställer sig upp i sängen och slår ibland i huvudet i väggen av misstag pga slänger sig runt, och lägger sig igen och jag hyssjar och vyssjar och lägger en hand på hans höft för att markera att nu ligger vi och sover. Men det tar alltid sån tid. Jag känner hur kvällarna rinner ifrån mig. Känner att det BORDE finnas en lösning eftersom han blir väckt nästan varje morgon nu för tiden. Skulle gärna ha honom sovande senast åtta i stället för nio. Helt okej om han börjar vakna tidigare på morgnarna. 

Till saken hör att vi är ganska överens, jag och förskolan, om att han behöver vila på dagen fortfarande. 

Mina tankar nu är: börja lägga ännu tidigare (men då blir det ju nästan direkt efter middagen, hallå trist?) för att han har så lång sträcka mellan uppe i varv och sovande, samt att börja korta dagvilan till 45 min. Men det är samtidigt så tungt när han sovit lite, humöret är så hetsigt då och kvällarna blir oftare bara hetsigare, med resultat att han ändå inte somnar förrän kvart i nio. 

Tips emottages alltså tacksamt. Från er som känner igen min unges temperament i er egen. Ni med lugna läggningar som "går av sig själva" kan vila på tangentbordet den här gången. Heh. 


28 kommentarer:

CECILIA sa...

Du tänker rätt, tror du måste lägga honom tidigare. Missar man sömntåget så blir det sådär, och barnen blir mycket mer svårlagda. Väntar man på trötthetstecken är det i regel redan försent. Mitt tips: välling 18:30, sedan tänder etc och lights out kl 19. Funkar med mina båda, och den äldsta är fem.

Anonym sa...

Såklart har du säkert redan prövat... Men eftersom du frågar så;)
Jag har väl ungefär samma procedur som du: välling, borsta tänderna, godnatt allt i lägenheten, släcka lampan... Men sen lägger jag bara sonen i hans spjälsäng. Lägger på en filt, napp och kanin. Säger snabbt: "mamma älskar dig, godnatt". Stänger sedan dörren och börjar plocka lite i lägenheten. Ingen jätteljudligt utan bara lite leksaker etc... Sonen brukar somna inom 10 min. Ibland ligger han och pratar lite för sig själv eller sparkar i väggen typ... Men om jag ignorerar det brukar han somna sen tillslut.
Han vägrar somna om jag lägger mig bredvid honom vid nattningen. Däremot vaknar han runt midnatt och då kan han bara somna om i min säng. Han är 2 år kanske jag ska tillägga.

Anonym sa...

Och ska tillägga att min son verkligen INTE är av den lugna typen. Jag har hela hans första 1,5 år varit tvungen att vagga, vyssa, bära etc för att få honom att somna innan. Men så en kväll när jag, som du ovan beskriver, bara inte pallade en unge som bara blev ännu mera speedad av att jag var nära när han skulle sova, så gick jag ut ut rummet av ren utmattning och ungen SOMNAR. Snacka om att jag blev paff. Så min teori är att han tycker om att få varva ner själv, för han är annars extremt närhetssökande och energisk.

Schmarro sa...

Åh tack för tips! Raringar! Gud så märkligt det känns att börja lägga halv sju alltså, vi som rätt ofta har middagsgäster också, men ska definitivt testa. Tror inte nyckeln är "kortare sagotid" i sängen för den stunden TROR jag ändå gör jobbet på något litet vis. Och hmm, vi samsover och Ivan har i princip aldrig kunnat somna själv. Alltså kan gråta så han kräks och "ger inte upp". Jag däremot har gett upp om sådana läggningar där han behöver fixa biffen på egen hand. Hes just not that kind of kid. Just nu iaf. Samt kan klättra ur sin spjälsäng samt vi samsover från start. Men TACK för tips och keep em coming.

Schmarro sa...

Tror min unge vill ha mig nära när han varvar ned. Får typ panik om jag rör mig ens till andra änden av sängen. Ligger ofta och trycker fötterna mot min mage när det väl sker. Vill också tillägga att han tar längst tid på sig i förskolegruppen, ligger ofta 30 min innan han somnar.

Anonym sa...

Hmm det är verkligen inte lätt, alla barn är ju så olika! Kanske är han inte tillräckligt trött då? :/ mellan vilka tiden sover han middag?
Min son vaknar ju mellan 5-6 på morgonen så då är han ju dödstrött kl 20 (vanliga läggtiden). Så om din son sover 2-3 timmar längre på morgonen så är det kanske inte så konstigt om han vill vara vaken längre på kvällen?? Som du skrev tidigare så får man kanske välja på "sovmorgon" eller egentid på kvällen;) Önskar det fanns ett bra svar på din fråga bara! Kram

Schmarro sa...

Haha ja eller hur, klurig nöt att knäcka. Och egentligen handlar detta om 45 min typ, fick jag bli "fri" kl 20 skulle jag vara helt nöjd. Han sover 12-13 ungefär på dagarna.

tankarochvardagslunk sa...

Lite spridda funderingar..

Om han är trött vid halv sju så kanske du faktiskt ska börja nattningen redan vid sex. Då att han ligger i sängen vid halv.

Min dotter har precis fyllt sex, henne lägger jag oftast vid halv sju-sju tiden.

En annan sak att pröva kan vara att korta tiden i sängen innan sova. Läsa sagorna i soffan, sedan borsta tänder. Sedan sova. Så att sängen blir förknippad med sömn och inte mys. Våra befattningar blev lättare efter att det infördes för ett halvår sedan.

Karin sa...

Min unge är liknande, han har en lång startsträcka för nedvarvning och sömn och missar man sömntåget tar det mkt längre tid... Vi börjar läggningen typ direkt efter middagen 18.30 (bada, pyjamas, tandborstning) och sen sagor typ 10min tillsammans i vår säng sen godnatt och ner i spjälsängen (vi sover i samma rum). Och så ligger jag bredvid i vår säng och låtsassover... Alltså typ ignorerar honom när han snor runt och har sig. En bra dag tar det 10min och en dålig dag 30. Det som jag märkt med vår grabb är att han hispar upp sig om bad/blöjbyte tar för lång tid och vi läser sagor lite för länge (vilket jag tycker är så mysigt så skulle gärna hålla på länge). Kanske värt att testa kortare procedurer för allting? En annan tanke är ju att ivan helt enkelt är en kvällsmänniska och det skulle kunna tänkas att ni kör stillsamma kvällsaktiviteter och sedan försöker köra kort effektiv läggning men börjar typ kl 20?? Så kanske det inte upplevs som så oändligt om han somnar 20.30? Fast det är ju kanske inte realistiskt med tanke på att man måste gå upp tidigt för att gå upp till jobb och dagis... Hmm, nej det var nog ett dåligt tips sorry! Men jag tänker tillbaka på när jag var liten och min ena lillebror som är urtypen av kvällsmänniska och berättade att han låg och vred sig i sängen till midnatt och sen satt vid frukostbordet som en zombie för att vi var tvungna att komma iväg till skolan. Så orättvist att barn inte kan ha flexibla tider i skolan precis som vissa vuxna kan ha på sina arbetsplatser..

CECILIA sa...

Om han sover så pass tidigt på dagen tror jag definitivt att han skulle kunna somna tidigare på kvällen, testa iaf. Lycka till! Barn behöver sova mer än man tror.

I sa...

Hej. Vet inte om min kommentar försvann men ja, lägg tidigare. I säng vid 19.00 är målet här (4 och 6-år) och sen tar det en timme. Det gör det ju men vid 8 sover barnen oftast och vuxenkvällen börjar. (Jag brukar iofs också lägga mig då).
Så skönt efter År av jobbiga läggningar. Det blir bättre!

Anonym sa...

Jag har i princip EXAKT samma situation. Har börjat fundera på 1) lite kortare procedur (a.k.a färre sagor i sängen, dem kan man läsa från grinigheten 18.30 istället och 2) Börja lyssna på ljudbok eller typ läsa med en svag lampa medan han tar sin tid på sig att somna för att jag inte ska bli helt galen själv. Då sitter jag upp i sängen, tänker att det så småningom ska göra att jag kan flytta till en fåtölj bredvid sängen och sedan långsamt flytta utåt... Men som sagt, vet inte. Har inte testat ännu! :)

Anonym sa...

Tillägg: fast min son sover bara till 06.

Anonym sa...

Hej!
Vi kortade vilan på förskolan när kiddo hade svårt att somna på kvällen och det funkade fint.
Hoppas det blir lättare snarast.
Kramert!

Anonym sa...

Vet att du skrev att du helst inte ville korta ner dagvilan men för min son gjorde det världens skillnad, att sova 45 min istället för en timme. Somnade mkt snabbare, läggningarna tog en halvtimme i stället för en timme. Hoppas ni hittar en lösning, egentid är guld!

Schmarro sa...

Tack igen för alla tips! Tror ni har rätt i att den långa sagostunden i sängen (30 min kanske?) kan hjälpa till att göra honom sprallig (så mycket interaktion i böckerna!) i stället för sömnig. Och kan absolut tänka mig att testa att korta dagvilan, bara inte ta bort helt ännu.

Arne sa...

Hej!
Har också röriga läggningar nu, när det bara springs omkring i sängen och kastas kuddar och jag blir GALEN. Stora somnar ändå ganska snabbt, medan lilla är uppe i varv. Jag har kört en grej som jag typ hittat på själv. Höhö. Sedan den stora var liten prutt och hade svårt att komma ned i varv. Jag masserar dem i muskeln under tummen, alltså mellan tumme och pekfinger. I början får man göra ganska löst, pga det kan göra ont, men med tiden blir de mer och mer tåliga.

Jag har aldrig läst något om det som metod hos barn. Bara att det ska fungera lugnande och det funkar ganska bra för oss, så länge barnen ligger ner och jag kommer åt att massera.

Lycka till, med alla bra tips!
PS: Har förresten kortat den lillas vila till 45 minuter (förskolans kortaste -innan de slutar vila helt och hållet), det hade effekt i fredags. Men ja, sedan kom helgen osv.

Anonym sa...

Min unge var likadan i den åldern, och jag har inget tips för jag lyckades aldrig ändra på det....Skickar dock pepp om att det gick över, nu sover hen hela natten i egen säck ca 19.30-06.30. Jag tänker att om jag hamnar i samma situation med minsta så låter jag det bero och väntar ut hen, tror jag. Samtidigt som jag lyssnar på en massa poddar med hörlurar för att inte tråkas ihjäl. Men vi är två föräldrar och jag förstår att det är mycket enklare då. Hoppas det löser sig!

Elin sa...

Jag känner igen mig så mycket i det du berättar! Aktiv unge som hade jättesvårt att varva ner. Den av pedagogerna som tog vilan fick ta sen lunch eftersom Emma tog så lång tid på sig att somna. Hemma hade hon jättestort närhetsbehov när hon skulle sova. Ett tag sövde jag henne i selen och det fungerade fantastiskt bra. Skumpade runt med henne i ett mörkt sovrum och sjöng. Brukade vara en kvart så sov hon. Ett tag fick hon somna i vagnen inomhus, också i mörkt rum. Vi begränsade dagvilan innan hon var två och hon slutade att sova dagtid helt när hon var drygt två eftersom det helt enkelt inte gick att söva henne då. Nu är hon snart 3.5 och somnar oftast innan åtta, sover i egen säng. Sover fortfarande oroligt, men ingen nattskräck oftast.
Vi slutade samsova för drygt ett halvår sedan eftersom vi störde henne och triggade igång nattskräcken.

Lia sa...

Här kommer min erfarenhet med vår äldsta som nu är 3 år. Han har också alltid varit energisk och som vi krigat för att få honom att somna utan panikskrik i timmar först.. Alla barn är ju olika men Tino har alltid somnat SENAST 19, allt senare än så har bara blivit katastrof. Jag tror som flera sagt att du behöver göra läggningsproceduren kortare, välling i soffan, tänder direkt i säng 1 bok släcka lampan och sen slutar man prata. Det är det som funkar bäst för oss, i perioder har vi legat bredvid med ryggen mot bara för att han "stimulerar sig själv till vakenhet" genom att gosa med (främst mig) oss. När han var ca 20 mån fick han eget rum och det är först då han sov en hel natt. Tänk också på att vara konsekvent med dagsvilan, och läggtiden. Alltså sova lika länge på dagen varje dag även om det är helg, 45 min räcker kanske men jag tror en timme funkar lika bra bara det blir en rytm och vana. Tino slutade sova helt på dagen när han var 2år och 4 mån och somnade då en period ännu tidigare. Hoppas min röriga kommentar kanske kan ge några tips iaf. / Lia

Schmarro sa...

Tack för alla tips igen! Idag testade vi välling 19.00 och direkt i säng ca 19.20. Sagor en kvart sedan godnatt. Skruva sig i sången och göra utbrytningsförsök till 20.00. Då SÖMN. WOHOOOOO

Linn sa...

Jag har inga barn och vill på inga sätt förstöra nån annans tips, men flera av mina kompisar har Kaninen som så gärna ville somna och säger att den verkligen funkar. Kanske kan vara värt ett försök? http://www.adlibris.com/se/bok/kaninen-som-sa-garna-ville-somna-en-annorlunda-godnattsaga-9789186749002

I sa...

Älskade kaninen. Barnen hatade den men somnade gjorde de ju. 😜

Anonym sa...

Välling innehåller väl rätt mycket socker, kanske den som gör att han piggnar på sig?! Jag skulle pova att ge något annat att äta innan sänggående och vatten i flaskan om han behöver den.

Jag pillar mina oroliga barn på ryggen för att de ska varva ner.

Lycka till!

Anonym sa...

Jag tänker som flera andra, börja riktigt tidigt för att inte missa sömntåget. Det sägs ju gå var 90 minut. Vi börjar med kvällstutinet redan vid kl 18 och har numer två barn som sover senast kl 19.

Anonym sa...

Ja precis! Så tänker jag också angående m välling. Att de piggar på sig in det går för länge innan de hinner somna. De blir liksom sömniga först men går det mer än 30 min så blir de pigga, antar att det är sockret.

Caroline sa...

Flera har varit inne på att han hinner bli pigg för att han har så lång vakentid efter vällingen. Kanske prova att skippa den eller i alla fall absolut dra ner på den så att det kanske bara är en kvarts sats? Och kanske läsa böcker på en annan plats än i sängen så att det inte händer annat i sängen än att man sover där? Inget mys och småprat liksom. Man kan ju också minska antalet böcker, så att det alltid är ett fast antal, det blir också ett förväntat antal efter ett tag. Typ låt honom välja två böcker. Jag tycker att det låter som om ni har väldigt lång ritual för läggdags. Kanske det räcker att man säger god natt till något utvalt, som en nalle som bäddas ner eller så och att man släcker lite efter sig? Vi har precis slutat med skärmtid före läggdags och tycker faktiskt att det gör skillnad. Men det hade du ju redan gjort!

Petra sa...

Jag säger som flera andra, testa tidigare läggning för att se om det är ett sömntåg som missats. De där sömntågen vill man inte missa, ojojoj! Men när det gäller bokläsning säger jag tvärtemot flera andra, våra barn (eller eg mest vår äldsta som är snart fem) har haft väldigt svårt att slappna av av sig själv, han har liksom behövt hjälpas ner i avslappningen. Antingen fysiskt med vagn/famnskumpande, rumpbuffande eller bokläsande. Det har blivit mycket bättre med åldern men det skulle fortfarande inte gå att bara låta honom ligga i sängen o liksom vänta in sömnen utan här har det varit bokläsande till sömns som gällt. Så jag tänker att det kan ju vara en idé att testa MER bokläsande. Eller ryggkrafsning/rumpbuffning/annan lugnande aktivitet. Kan ju alltid vara värt att prova iaf :-)