3 november 2015

Kvart i nio-tanken

Jag trodde typ inte på det där om att en blir BÄTTRE på sitt jobb som småbarnsförälder, minns ni krönikan alla delade för ett tag sedan? Något om effektivitet och maxa timmar på jobb effektivt och så vidare. Att alla arbetsgivare borde kasta sig över småbarnsföräldrar i stället för att nedvärdera dem? 

Var otroligt tveksam till dessa typer av argument innan jag fick barn, trodde nog det var ett sätt för småbarnföräldrar att döva dåligt samvete när de "hela tiden" gick tidigare för att hämta och kom sent efter lämningar eller vabbade. Ja, jag var en av dem som innerst inne störde mig och ja, det gör mig till lite av en röv till oempatisk människa, jag vet. Men det fanns liksom så mycket tid förut, till att fundera och jämföra och störa sig. Tid jag numera lägger på att, tadaaaaaa, göra ett bra jobb! Bättre än innan jag fick barn vågar jag påstå. Så jävla mycket bättre till och med. 

Nu är "dåligt samvete" något jag försöker att minimera i min vardag så jag tar inte betalt för heltid ändå. Vilket är rätt, tycker jag, det är otroligt vanskligt att mena att "jag jobbar ju mer effektivt nu än innan så jag kan lika gärna få lika mycket betalt nu som då". Alltså jag vet att massor av föräldrar OCH deras arbetsgivare är fine med att resonera så, och på ett jämställdhetsplan borde jag också, men jag kan inte. Jag vill inte ha betalt för fler timmar än jag jobbar och om jag gjorde det ineffektivt förut är ju liksom DET ett problem, inte hur effektiv jag blir när jag maxar min kapacitet. Men det är ett svårt resonemang. Orka vara kvinnan som förlorar på att ta hand om barnet i det långa (pensions- och löneutvecklings)loppet liksom. 

Nu har jag ju ingen annan förälder art dela med så på så sätt är ju saken rätt enkel. Jag jobbar lite mindre än heltid. Men fy 17 vad jag både tycker det är roligare nu och får mer gjort om dagarna än någonsin innan. Det är rätt makalöst att tänka på. Måste ha slappat urmycket innan? Lagt tid på interna konflikter och långa kaffepauser och så? 

Eller jag vet inte. Det kanske bara är en känsla. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Kanske du inte ska ha heltidslön om du jobbar deltid, men är du effektivare på ditt arbete bör du ju be om en löneförhöjning! :)