24 november 2015

Lappen

Idag satt den uppe. Lappen jag tänkt på exakt varje natt sedan Ivan började förskolan den 17 augusti.


Jag har panik i varenda cell i hela min kropp. Jag mår så fruktansvärt dåligt idag. Jag vet att jag inte kommer våga somna ikväll. Jag vet inte hur jag ska ta mig igenom det om det händer. Jag vet att det här är en del av livet, av att ha småbarn, men jag är så rädd. Så rädd så rädd så rädd så rädd. Har gått i terapi mot min emetofobi (kräkfobi) nu i snart tre månader. Det har inte blivit bättre. Det känns alldeles hopplöst.

9 kommentarer:

I sa...

Det blir en examensövning efter terapin. Ni kommer att klara detta jättebra. Jag tror på er.

CECILIA sa...

Stor kram, finns inget jag kan säga som hjälper, MEN du måste ta hjälp OM det händer. Farmor! Farfar! Mormor! Kompisar. Allt går bättre om en har hjälp. Håller tummarna för att han klarar sig. Har du funderat på rotavirusvaccin? Det får alla barn i Australien.

CECILIA sa...

Jag menar alltså till Ivan, inte dig. Vill ej jinxa ngt nu men det KÄNNS som att barn i Australien har mkt mindre magsjukor än svenska barn, säkert till visd del tack vare detta vaccin http://www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/fordelar-och-nackdelar-med-rotavirusvaccin/

Schmarro sa...

Alla barn i sthlm födda efter 1 mars 2014 erbjuds och får rotavaccin, men vi missade den med 17 dagar. Och jag bönade och bad att få den (betala för den) när jag insåg hur jävla dåligt barnet mår av rota (har haft det x 2 hemma) men då var han redan 10 månader och de måste få första dosen innan 3 månaders ålder. Buuu.

Schmarro sa...

"Dos 1 bör ges när barnet är mellan sex och åtta veckor, tidigast vid sex men helst före tolv veckors ålder. Allra senast före 16 veckors ålder.

Dos 2 ges en månad efter den första dosen och helst före 16 veckors ålder. Allra senast före 24 veckors ålder.

Efter 24 veckors ålder ges inte vaccinet. Barn som är födda för tidigit men som är födda efter graviditetsvecka 27 kan vaccineras som ovan."

Erika sa...

Jag ville bara skicka en kram. Om och när det händer så kommer både du och Ivan ta er igenom det och sen är ni på andra sidan. Du har säkert redan tänkt på allt det här men förbered med back up som du ringer och kommer och hjälper dig. Finns det någon? Jag hoppas det för din skull, även om jag vet att du egentligen grejar det själv också. Kram som sagt, och heja dig!

Jeanette sa...

Jag minns de där jäkla lapparna. Fy. Jag hade på riktigt daglig ångest från 1 november till sista april, gick bara och väntade på att det skulle slå till. Den som inte har kräkfobi förstår inte hur mycket tid hjärnan lägger på att oroa sig, min supersmarta psykologkompis sa bland annat (när vi pratade om min rädsla att kräkas) att "vad exakt tror du ska hända när du kräks?" Alltså jag förstår ju att jag inte dör, det handlar inte om det. Mitt enda tips OM det slår till: drick bara kokt avsvalnat vatten tills det vidriga avtar, det har förkortat kräkandet avsevärt för oss när vi blivit drabbade (vilket INTE har hänt ens varje år)! Och det känns förstås som en hel livstid till dess, men när ni lämnar dagis bakom er lämnar ni det värsta.

Arne sa...

Också en kram från mig.

Anna W sa...

Ring mig om du får panik! Kramar!!!