30 november 2015

Sjukt barn

Nu är han sjuk, mitt lilla barn. Vet inte i vad men plötsligt var han blek och ville inte äta middag. Sedan blev han varm och allt gick ganska fort. En halvtimme senare ville han lägga sig i sängen och satte sig och blundade i min famn. När klockan var sju sov han. När klockan var åtta hade han över 39 grader. Jag hade inte ens hunnit ta fram alvedonen. Tänkte vänta tills han vaknade eller sov lite mindre djupt, men vårdguiden sade att jag skulle ge alvedon genast. Så det gjorde jag. Tryckte försiktigt in droppe för droppe med pipett i hans mun när han sov. Han svalde mer eller mindre i sömnen. Det var en kvart sen. Snart ska jag tempa igen. I förskolan har mer än halvs gruppen, närmare bestämt åtta av tretton, varit sjuka förra veckan. Mycket feber. Så det är väl högst troligt det. Men ändå, vad jag oroar mig. För kräks och feberkramp och att det ska vara något farligare. Snart kommer Frida och sover här. Imorrn kommer farmor. Det är en välsignad himla gåva att de finns, hela bunten. Jag klarar inte oro så bra ännu. 


3 kommentarer:

Lena sa...

Lilla gubben med feberrosor på kinderna. Krya på sig Ivan och styrkekram till mamma. ❤️

Anonym sa...

Kram! Jag blir också alltid orolig men brukar försöka tänka att det ju måste vara samma som alla andra på förskolan haft och att det då inte borde vara ngt farligt. Men det är lätt att stressa upp sig när man är ensam och inte kan bolla sin oro med ngn som kan lugna. Så jättebra att du får sällskap!

Ida sa...

Nej men lille! Krya på han!