26 december 2015

Annandag check

Idag åkte mamma hem. Nu var det ett par tre dagar sedan vi var själva hemma, jag och Ivan. Det märks att han tycker det är tråkigt. När vi kom in från parken sprang han ut i köket, hoppfullt letandes efter mormorn som ju inte var där. Jag gillar att ha någon boende här. Det blir lite mer liv i livet då. Jag gillar dock inte att lägga Ivan när någon är boende här. Speciellt inte på sistone när läggningarna sträckt sig över timmar. Blir stressad över den därute, även om jag vet att ingen är stressad över mig. 

Jag gick hela årstaviken runt idag. Strålande solsken, Ivan sovande i vagnen, jag tog i så det värkte i benen och nu känns kroppen sådär som jag alltid önskar att den gjorde vid läggning. Mör. Genomarbetad. Jag borde verkligen hitta tid för motion även när ivan är frisk och jag jobbar. Min fitbit skvallrar om hur ojämnt jag lever, på vardagar landar stegräknaren sällan på de 12.000 steg jag har som mål varje dag. På helger sällan under 17-20. Det är olika. 

På kvällen firade vi en tredje jul med Ivans farbröder, kusiner, faster och farmor och farfar. Jag tror han charmade brallan av de flesta och jag tycker verkligen han är så bra på att hänga i större sammanhang nu. Inte lika överstimulerad hela tiden. Bra på att säga ifrån när han tycker någon blir för närgången. Bra på att, metaforiskt talat, sno micken och köra några nummer när andan faller på. Det var en mysig kväll. 

Nu återstår en rad lediga dagar nästintill utan planer. På nyår vill jag hälsa på vänner på Blidö och försöker hitta en bil som ska göra detta möjligt. Nästan tre timmar på buss går bort. 

Nu sova. Tack för en bra annandag. 

Inga kommentarer: