16 december 2015

Eventuellt färdigt

Nu är vi värda lite glädjebesked tycker jag. Vi hade en natt helt utan kräks och Ivan vaknade med "ont i magen - pasta NU" vilket jag tolkade berodde på hunger. Så han knaprar överkokt pasta och återhämtar sig, tror jag. Att bo hos farmor och farfar var också en hit - Ivan avgudar farfar som kan rita och har en massa maskiner och traktorer och bilvrak på tomten. Och farmor också förstås (inte på tomten - men i huset). 

På deras initiativ (så lyckligt lottad i detta) har vi beslutat att han får vara hemma fram till jul (med dem) så vi slipper vi eventuellt en vända till, det kryllar av magsjuka på förskolans nästan alla avdelningar just nu. Och jag skulle inte bli förvånad om det är flera olika varianter, de tycks uppträda olika hos olika barn i alla fall. 

Så planen är nu att vi bor hos farmor och farfar i veckorna fram till dagen innan jul. Sover i deras vardagsrum på en uppblåsbar madrass, på dagarna roar han sig med dem och jag jobbar. Det blir mysigt. Det är också jättebra för både mig och honom och dem att de tightar ihop sig ännu mer, på sikt vill jag att han ska kunna åka dit och sova över själv då och då. 

Om det är över för honom nu vilket jag vågar hoppas på men inte ta för givet kan vi sammanfatta denna hemska upplevelse for future references med att det började en söndag med gnäll och aptitlöshet, bröt loss söndag natt, blev bra över måndag dag, bröt loss igen måndag natt och tisdag morgon, sedan blev det sakta bättre och bättre och onsdag morgon tycker jag nog vi kan kalla honom i det närmaste frisk, med aptit och energi. Men vi inleder mat-intaget långsamt. Pasta och vitt bröd och lite banan. 

Jag vet inte vad jag ska ta med mig som positivt eller lärorikt ur detta. Vi överlevde, javisst, men det visste jag faktiskt innan. Det var exakt så hemskt och vidrigt som i mina mardrömmar. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, hoppas det är slut med kräket nu. Vad himla fint att ni kan vara hos farmor och farfar några dagar och hämta nya krafter. <3

egoistiska egon sa...

Vad fint att ni kan vara där. De verkar helt fantastiska! Hoppas Ivan kryar nu.

erika sa...

Vad perfekt upplägg! Vad glad jag blir!