25 december 2015

Sista om magsjuka för den här gången

För minnet bara, en kort sammanfattning. Det var troligen ROTA, säger doktorn. Den varade i... äsch, vet inte ens? Kräks mellan söndag och torsdag morgon. Det där andra äckliga som inte är en fobi hos mig men som ändå innebär en hel del krav på vätskeersättning och dåligt mående: onsdag/torsdag till tisdag. Det ger oss totalt förlopp på nio dagar. Två personer som umgåtts med oss åkte dit på kuppen, en med kräkningar och en med det andra. Varaktighet ca ett dygn per vuxen person. Detaljer ej needed.

Nu tror jag att Ivan haft ROTA två gånger, möjligen tre i sitt liv. Det är ju helt makalöst. Jag har googlat ihjäl mig på denna vidriga sjukdom och det enda som är positivt med det här är att det verkar som att om ett barn haft det två eller tre gånger ska de ha jobbat upp ganska mycket immunitet. Det verkar finnas tre varianter av ROTA i Europa.

Jag hatar ROTA av hela mitt hjärta. Jag hatar att Ivan föddes tretton dygn innan alla barn erbjöds gratis ROTA-vaccin i Stockholm. Jag hatar att jag inte fattade då, att det lätt hade varit värt de 4500 kronorna jag har för mig att det kostade att betala för vaccinet själv. Men nu är det som det är.

Och de senaste två dagarna är han mitt friska sprudlande normala hyperaktiva barn igen. Vill aldrig, aldrig mer vara med om det här. Hoppas jag slipper. Hej.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh jag är livrädd för rota-viruset. Äldsta barnet blev uttorkad och inlagd med dropp då hen var 14mån - hemskt! Yngsta ska snart blev förskola och jag bävar. Vidrig sjukdom! Så utmattande att få in dem vätska under så lång tid.

Anonym sa...

Har en dotter som precis nu är inne på 6:e dygnet med liknande förlopp som Ivan. Helt ok på dagen men kräks igen på natten. Hon fick Rota vaccin som bebis, är nu 19 mån. Hela familjen plus övriga vi träffat har också blivit smittade.. Så sjukt trött på detta! Hoppas ni klarar er ett tag nu!

Schmarro sa...

Men vad jobbigt! Stackars er! Och neeeej då kan det väl inte vara rota för er? Eller ger vaccinet inte 100% skydd? Ivan spydde sön, mån, ons natt och sen var det bara härligt bajs kvar i ytterligare några dygn. Hoppas det vänder nu för er.

Moa sa...

Rotavaccin förhindrar inte magsjukan på något sätt. Det förhindrar bara "värsta läget". För varje gång man får rotaviruset klarar man sig lite lindrigare undan. De som blir inlagda på sjukhus pga rota (vilket är rätt många) blir det nästan alltid första gågen om jag fattat rätt. Sjukvården vill alltså undvika inläggningar och värsta läget med vaccin, inte magsjukan i sig.