6 december 2015

Snor ett frågeforumlär i "bloggosfären" så länge


Hur gammal är du?
37. Har ofta svårt att minnas det såhär när en börjar komma upp i åren, men 37 är jag alldeles bestämt. Fyllde i september, är våg, är 37. Snart 40! Gött.

Hur gammal känner du dig?
Jag känner mig som 37 men ute i världen där verklighetens folk bor tycker jag ofta att andra 37-åringar känns extremt gamla. Dvs jag är min ålder men de är rätt gamla. Ehe.

Var bor du?
I ett hus byggt på slutet av 80-talet mellan Södra Station, Mariatorget och Medborgarplatsen. På södermalm i Stockholm, alltså, om ovan nämnda platser inte sade er något. Flyttade hit den 16 maj 2015 och då vände mitt liv från att ha varit horribelt till att sakta men säkert bli ganska så bra. Dvs tips till er som befinner er i kris och känner att ni MÅSTE byta miljö: flytta.

Vad har du gjort i dag?
Idag vaknade vi halv åtta och Ivan var på ett lite gnälligt humör. Jag tog tempen och han hade ingen feber. Vi (eller Ivan) åt välling och spelade lite olika appar på hans iPad, jag försökte truga i honom annan typ av frukost men det gick åt skogen. Vid nio klädde vi på oss ytterkläderna och gick ut och mötte Ruben och Bill. Promenerade sedan i storm  till Drakenbergsparken, den bästa parken i min mening för barn just nu. Där finns ALLT och till och med en stormig skitdag i december lyckades vi roa våra två barn rätt så mycket. Älska Drakenbergsparken, alltså. Efter detta gick vi till Bysistorget och barnen fick lunch (korv med bröd eller pommes frites) i vagnen, och sedan handlade vi på Hemköp och skiljdes åt eftersom båda barnen skulle sova. Nu sover mitt barn och jag borde väcka inom en kvart för att få en rimlig tid på kvällens läggning. Men det är så SKÖNT att ligga i soffan när han sover? Men okej. Om en kvart gör jag det.

Sommar, höst, vinter eller vår, vad föredrar du och varför?
Jag är ingen sommarperson, jag tror det är lika bra att jag erkänner det för mig själv så slipper jag ha den där semester-och-njuta-skiten-ur-tillvaron-pressen jag alltid får när det nalkas juli. Jag gillar våren och jag gillar den tidiga hösten. Jag hatar att svettas och sover dåligt när det är för varmt. Jag tycker vintern är okej om det inte vore för att dagarna är så korta och att jag har ett litet barn som gillar att vara utomhus mer än inomhus. Men tidig höst säger vi.

Är du beroende av något?
Kontroll, harmoni, gemenskap och en känsla av sammanhang. Och lite andra grejer.

Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu?
Ingen särskild plats. Trivs fint där vi är och tanken på att göra en längre resa med Ivan känns inte lockande alls för närvarande (se nedan inlägg om affektreglering, heh). Skulle dock gärna ha lite sällskap i eftermiddag men det verkar ha fallit sig så att exakt alla jag känner har planer och ska fira andra advent med dessa planer (personer) och inte mig. Stackars oss. Närå.

Vad är du på för humör just nu?
Lite stressad. Det lät precis som att Ivan vaknade.

Vilket är ditt favoritgodis?
Smågodis. Surt salt och hårt.

Vilken är din favoritaffär?
Försöker att undvika konsumtion så ingen alls. Vill inte tänka på affärer.

Vad handlade du senast där?
Senast jag shoppade var det ett halsduksplagg åt Ivan och en engelsk kräm mot blöj-rodnad. Spännande va?

Är du en morgon- eller kvällsmänniska?
Morgon, tror jag. Med svårighet att varva ned kvällstid, så är ändå alltid vaken till närmare midnatt. Men har inga problem med att gå upp kring halv sju - sju. Aldrig haft.

Har du blivit sydd någon gång?
Ja visst. Har tagit bort en fettknöl i axeln, en knöl på huvudet (ganska nyligen) och så var det benbrottet som inkluderade operation och en jävla massa skruvar och stygn i högra ankeln. På båda sidorna. Och så blev jag sydd vid förlossningen, pga brådskande snabb sådan och barn som var stressad och behövde komma ut snabbt = värkstimulerande = gick snabbt. Åtskilliga stygn tydligen. Ja, då vet ni det.

Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?
 Ivans mormor som tog hand om honom när jag var i England, trots att hon fick ta semester från sitt jobb. Ivans farmor och farfar finns också alltid där för oss. Frida kom och sov med oss när Ivan hade feber i veckan och jag var orolig. Det finns många som gör fina saker för oss, jag är tacksam och mycket lyckligt lottad.

Är du blyg?
Ja, men mindre och mindre med tiden. I perspektiv till allt skit som hänt mig på sistone brukar jag ha svårt att gå igång på social fobi numera, tänker mer "fuck it, vad kan hända, skitsamma", och liksom kör på. Det brukar gå fint. Men är mer introvert än många anar, tror jag. Behöver egentid osv.

Vad heter du i andranamn?
 Sofia.

Vill du gifta dig?
Har ingen särskild åsikt om äktenskap. Kan tänka mig, kan tänka mig att inte.

Har du något smeknamn?
Hmm ja. Schmarro, Carro och Barbro är de vanligaste. Emelie säger Babbo ibland. 

Inga kommentarer: