16 januari 2016

Det här med förkylning igen

Okej, nu har tillräckligt många sagt det som vedertaget så jag måste fråga: en förkylning smittar alltså i princip bara i början? Jag har alltid tänkt att det är själva snor och nysningar som ÄR smittan och det kan ju flyga runt även femte dagen om förkylningen är en smygare som "bryter ut" som värst i slutet. Men det är oavsett vad i början den smittar värst? Eller är det i akuta snor- och nysfasen oavsett när den inträder i förloppet? Google ger inga bra svar på detta. Orkar inte plöja familjeliv. Dvs ni måste berätta. Ni som vet. 

Idag är Ivan mindre snorig och hostan mindre slemmig men helvete vilken sjuk natt vi hade. Hostade så han väckte sig själv arton tusen gånger mellan 19.30 och 23 ungefär. Grät och höll på att krökas. Fick upp lite slem. Grät mer. Hostade mer. Gick inte att få upp mot kuddar för han slängde sig hela tiden. testade vagnen inomhus. Mer gråt. Osv. I timmar. Till slut fick jag tvångshålla honom sittande i min famn men han hostade vidare även där. Det känns som han hade en hostattack som varade fyra timmar. Stackars plutt. Ikväll var han mycket trött (troligen efter senaste dygnens o-sömn, han hade vaknat av sin hosta även på förskolan efter en kvart och inte somnat om igår) och började klaga på ont i ena örat. Jag som aldrig haft öroninflammation, och inte heller Ivan, hörde med några vänner hur man gör. Alvedon sade de. Så jag gav en shot. Och Ivan blev.... Galet speedad. I två timmar. Sprang runt och sjöng och dansade som aldrig förr. Vad är det i alvedon egentligen? Varför blir han så speedad? 

I alla fall. Nu sover han. Sovit 20 min och inte börjat hosta än. Vågar inte hoppas eller tro. Har redan borstat tänderna och gjort mig redo på ännu en helnattare med detta förkylda barn. Önskar jag inte gjorde allt sånt här ensam jämt men skjuter tanken ifrån mig så gott jag kan.

Over and out. Nu börjar hostet! 

12 kommentarer:

Anonym sa...

Han han öroninflammation behöver han penicillin. Lätt att kolla på VC.

Anonym sa...

Hej! Jag är hobbyläkare/hypokondriker och tror det är så att förkylning smittar som värst i början, när man börjar känna av i hals/svalg. När snuvan och ev feber kommer är det i själva verket immunförsvarets reaktion på
viruset men tror att man även smittar då, så länge man har symtom. Men som sagt högst viruskoncentration dag 1-3. Det är väl därför förkylning smittar så och är svårt att undvika, folk smittar innan de hinner märka av sjukdomen. Krya! Kram Emma (som inte har kommenterat tidigare men som gillar din blogg jättemycket och känner igen mycket)

Schmarro sa...

Jaså, jag trodde de flesta ÖI läkte ut av sig själva. Och att ont i öra i samband med förkylning kunde vara förkylning och inte ÖI. Jaja morgondagen lär visa oss vägen framåt. Nu sover han gott.

Schmarro sa...

Jag har uppenbarligen levt under en sten (alt ägnat allt mitt googlande åt magsjuka). Hur VISSTE jag inte detta? PS TACK.

Schmarro sa...

Läste just denna om ont i öron. Bra tyckte jag!

http://www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/ont-i-orat-ar-det-oroninflammation/

Anonym sa...

Tyckte du skrev att du trodde att han har öroninflammation. Isf bör han ju få penicillin.
Om det bara är en förkylning så behöva ju inte det.
Som sagt lätt att kolla på VC, precis som det står i länken du tipsar om.

Schmarro sa...

Jo men alltså även ÖI verkar i fler fall än inte läka ut av sig själv och inte kräva antibiotika, enligt 1177? Men vad vet jag. Han klagade på ont i ena örat men verkade inte så besvärad. Mer trött och hängig och så några kommentarer om örat under kvällens gång.

Schmarro sa...

"För barn mellan ett och tolv år läker öroninflammation oftast utan antibiotika. Men om barnet har hög feber, har mycket ont i örat eller har någon annan sjukdom brukar det få antibiotika."

egoistiska egon sa...

Skrev ett långt inlägg och råkade trycka på fel knapp. Iaf: man måste inte alls ge antibiotika för öroninflammation. Med vänlig hälsning, den som har ett barn i Ivans ålder som haft tre-fyra öroninflammationer denna höst. Har pratat extremt mkt med barnläkare om just detta. Vi kör på hennes inrådan nässpray och alvedon vid öroninflammation. Funkar bra, det läker ut på några dagar.

Anonym sa...

Min 2-åriga dotter har haft öroninflammation säkert 15 ggr. Det händer EXTREMT sällan att läkarna skriver ut antibiotika, i vårt fall 2 ggr och då har öl varit riktigt kraftig. Annars är ordinationen alvedon så att barnet inte har ont (ofta är åtminstone min dotter ok på dagen men får jätteont när hon ligger ned) och så läker det ut av sig självt. Man är generellt mer restriktiv med antibiotika i Sverige numera.

Anonym sa...

Antibiotika vid öroninflammation om det går hål på trumhinnan, d v s gegga rinner ur örat. Annars ordinerar de sällan det numera. Den senaste forskningen visar att läkandet inte påskyndas nästan alls av antibiotika nämligen. Det där med förkylningen och smitta hade jag inte heller nån aning om. Och känner mig lite småskeptisk, KAN det verkligen vara så? Att det tjocka snoret som väller ur alla förskolebarns näsor inte smittar ö h t? Är det så de menar (vilka nu de är)? /Sara

Caroline sa...

Numer ger man generellt inte barn över 1 år antibiotika vid öroninflammation. Jag tror inte att barn som inte drabbats regelbundet tidigare och som inte heller har någon annan bakomliggande anledning till att man är frikostig med antibiotika får det utskrivet för antydan till öroninflammation. (som svar på en kommentar)

En förkylning smittar särskilt under de första dagarna. Bästa sättet att förhindra att smittan sprids är att tvätta sina och barnets händer, ofta. Det är himla svårt det där, med förskolan och förkylningar. Jag låter mina gå så länge de inte är allmänpåverkade, på samma vis som jag själv går till jobbet så länge jag pallar det.