3 januari 2016

Hur går det för oss?

Ja, en rimlig fråga. Jag vet faktiskt inte. Igår efter 6 timmar på akuten och allehanda tester piggnade Ivan till och var glad och hade till och med lite aptit på kvällen. Åt lite nudlar och en dl välling (laktosfri). Vaknade vid fem med kramper och gnydde ont i magen i ca en halvtimme. Helt okej humör på dagen, åt inte så mycket, lös i magen igen på kvällen. Inga ytterligare provsvar har kommit. Jag känner mig allt mer övertygad om att virusinfektionen i december kickat igång en glutenintolerans hos ivan. Inte för att det är speciellt smart att göra hemma-diagnoser och jag VET att en absolut inte ska börja utesluta gluten på eget bevåg, men han har ätit laktosfritt i över en vecka och har fortfarande besvär med magen. Läst på lite om symptom vid glutenintolerans och det verkar vara exakt som Ivan mår, plus att det kan aktiveras av en infektion. Ivans farbror och moster är båda glutenallergiker, vilket är dåligt för Ivan eftersom det finns genetisk benägenhet. Nu är han på gott humör men har ont inför varje blöja (de duggar relativt tätt) men i övrigt glad. Han hade bara ökat 100 gram i vikt från sin 18-månadersdag förresten. Nu 22,5 månad. Han är riktigt smal. 

Tja, så alltså. Jag oroar mig och kan inte låta bli att googla. Mina tankar rör sig mellan dödliga magsjukdomar (sena nattimmar) och olika allergier (dagtid, när jag orkar vara någotsånär rationell). Kollar igenom skåpen hemma och banne mg ALLT innehåller ju gluten eller laktos? Beskeden på de första testerna kommer måndag eller tisdag. Det lär bli vidare utredning oavsett vad. Jag vill så gärna få veta vad det är så att vi kan göra något åt det. 

Ungefär så ligger det till med mig. Om någon läsare har gluten-barn och vill dela med sig av hur de upptäckte det hos sitt barn får hen gärna berätta lite här nedanför. Så lovar jag att återkomma när vi fått alla provsvar. 

9 kommentarer:

Caroline sa...

Jag kanske missförstod att han inte äter, att det största problemet är ont i magen. Jag hoppas att han mår bättre snart. Sjuka barn är en pärs för hjärtat.

Schmarro sa...

Det är både och. Att han inte äter är såklart jobbigt och när han inte dricker ännu värre, men det är magontet vi vill hotta orsak till. Det finns både dagar då han äter och inte. Och ojämn blöjstatus. Och knip.

egoistiska egon sa...

Har ej glutenbarn men äter ej gluten själv.Så om ni ska utesluta sen har jag en ziljon tips, recept, bra sajter och facebookgrupper. Det är jobbigt i början, sen lätt. Det kan också vara bra att veta att all glutenintolerans inte syns på tester. Så försök få kontakt med en dietist om testerna visar noll.

(Jag är tex diagnosticerad med ibs men visar inget på glutentester, blev dock en helt ny människa efter en tid utan vete/gluten. Inte applicerbart på Ivan kanske, men för att exemplifiera att gluten kan vara boven utan att man visar ngt på test).

egoistiska egon sa...

Och: kan vara bra att tänka på/fråga om skillnaden mellan att inte tåla mjölkprotein och laktos. Jag kan inte heller äta mjölkprotein men tål laktos. Dvs laktosfria produkter är skit för mig, måste ha soja/havre etc.

Tove sa...

Åhh hoppas det bara är en liten släng av nåt som går över! Håller alla tummar om bra provsvar! Kram

Linn sa...

Mjölkproteinallergi ger ungefär samma symptom också. Min syster är mjölkallergiker och kompisars barn har haft ungefär exakt samma förlopp som Ivan. Jag är också allergisk och vet att det inte är så smart att utesluta födoämnen på eget bevåg, men om du ändå provar laktosfritt så kanske det kan vara ett alternativ att testa helt mjölkfritt annars? Det finns jättemycket bra produkter som är mjölkfria också. Hoppas ni hittar lösningen så fort som möjligt och att Ivan får en problemfri mage.

tankarochvardagslunk sa...

Tänkte också kommentera om det hör med laktos. Laktosintolerans är väldigt ovanligt hiss så små barn (innan skolan). Däremot är mjölkproteinallergi vanligt. Även det kan debutera efter en infektion. Sopp testa sojamjölk, havremjölk eller liknande istället. Och man kan behöva testa i upp till tre veckor innan man vet om uteslutningen hade effekt eller inte.

Schmarro sa...

Tack för kommentarer. Jag ska prata om detta med hans läkare imorgon. Vill så hemskt ogärna testa mig fram på eget bevåg utan ha vägledning via proffsen. Samt ta alla tester som finns för att snabbt komma till botten med detta. Det är ohållbart.

åsa sa...

Jag tycker det låter mycket klokt att göra detta med professionellt stöd. Det ör nästan omöjligt att utesluta saker ur kosten på eget bevåg när det gäller en själv och när det kommer till barn är det direkt olämpligt. Se till att få remiss till/ta kontakt med dietist.