10 januari 2016

Logistikpanik

Okej, jag tror jag måste hitta fler barnvakter till Ivan. En farmor och farfar en hämtning i veckan, och en barntant en annan hämtning i veckan fungerar någotsånär när allt rullar på och alla är friska - men det spricker när någon blir sjuk. Just nu är alla sjuka. Och jag sitter jag med panik i bröstet över det faktum att Ivan vaknade urgnällig och känns varm. Kommer detta bli en feber? 

Jag har alltså vabbat 4 veckor nu. Fyra veckor. Dör. Iofs med jul och nyår i mitten och två friska dagar förra veckan, men ändå. Har så vansinnigt obegripligt mycket att ta igen på jobbet nu. Blir han sjuk idag funkar det fan inte. Jag får sparken? Nej det får jag inte men en hel del projekt kommer bli lidande. Jag känner mig som en usel anställd. Jag har en stor deadline om några dagar och har ingen aning om hur jag ska lösa det om han blir sjuk nu igen. 

Ja ni hör ju. En panikslagen som talar. Min mamma behöver operera klart sina höfter och jobba ett år till innan hon har råd att gå i pension och flytta hit. Gaaaaah. Behöver fler personer som känner Ivan som vill och kan passa honom. 

Ska jag ta ett varv med förmedlingarna igen? Ska jag leta genom grannar.se fast det gick så jäkla dåligt sist? Finns det nån pensionärsförmedling för sånt här? Har ni några tips? 

4 kommentarer:

P sa...

Inga egna tips men kommer ihåg att jag läst att Cissi Wallin är nöjd med sin barnvakt genom förmedlingen Änglavakt. Har för mig att det är en tjej som pluggar till barnmorska eller dylikt.

Anonym sa...

Hej! Som ensamstående har man tätt till hjälp med hämtningar via socialtjänsten. Är nästa säker. Ring socialtjänsten och fråga!

Caroline sa...

Ja usch vad jobbigt. Jag kan lätt relatera till det där även om det inte är som ensamstående men som ständigt med jour gällande mitt barns personliga assistans. Blir en assistent sjuk så blir det jag. Det går nästan aldrig att hitta någon annan assistent som kan hoppa in.

Det finns ju sådana där student-barnvakts-pooler, en vän till mig använder sådan. Kanske funkar? Kanske annonsera på mataffären efter en typ 15-16-åring som vill tjäna något litet extra per vecka?

helen.sjoblom sa...

Hej, vet inte om detta är till nån hjälp alls när det gäller logistiken, men även andra än vårdnadshavare kan vabba, alltså någon annan än du kan vabba och få ersättning för det från försäkringskassan. Kanske har du några i ditt nätverk som kan vabba, eller kanske Ivans barnvakt kan göra det men få ersättning från försäkringskassan istället för lön från dig, om hen nu har sgi förstås. Det är lite meckigt första gången man ansöker, man måste ringa försäkringskassan, men sen kan man ansöka via webben. Saxat från försäkringskassans hemsida, http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vard_av_barn_vab
frågan Kan någon annan än föräldrarna få ersättning för VAB?

Ja. Men beroende på vem som vabbar sker anmälan och ansökan på olika sätt.

Om någon av nedanstående personer vabbar kan han eller hon anmäla och ansöka på samma sätt som föräldern kan.
Den som bor tillsammans med en förälder
Familjehemsförälder (tidigare kallad fosterförälder)
Blivande adoptivföräldrar
Den som tidigare varit gift med, eller har eller har haft barn med föräldern
Någon annan person som har den rättsliga vårdnaden om barnet.
Om någon annan än dessa personer vabbar, till exempel en släkting, granne eller en vän, ska de ringa kundcenter på 0771-524 524 första gången de vill vabba. Då registreras ett samband mellan barnet och den personen. Därefter kan han eller hon anmäla VAB som vanligt. När anmälan är gjord skickar vi en blankett som både föräldern och den som vårdar barnet ska skriva under och skicka in till Försäkringskassan.

Nästa gång samma person vill vabba kan han eller hon anmäla och ansöka utan att ringa till kundcenter.