16 januari 2016

När vi ändå snackar hälsa, förresten

Kan vi reda ut en grej kring immunförsvar när vi ändå håller på? Fastnade för din kommentar, Erika, pga har tänkt exakt samma grej hundra gånger senaste året med magsjukorna och annat. 

Det här man hör om att många förkylningar, tex, i småbarnsåren ger bättre immunförsvar - sanning eller myt?

Jag tycker ofta man får det som tröst när ens barn varit sjukt mycket, typ "men tänk vilket immunförsvar han jobbar upp nu". Men, stämmer detta? Är det mer en tröst man ger men immunförsvaret blir lika bra utan en jäkla massa förkylningar? Det är lite genernas lotteri, mer, så det spelar inte så stor roll hur ofta en blir sjuk som barn? Vet någon - och då menar jag inte baserat på "jag var alltid / aldrig sjuk och nu är jag si eller så ofta sjuk". Den här går ut till er, ni som jobbade med sjukvård, det var ju ändå ett litet gäng bland läsarna vill jag minnas. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej det är ju tyvärr inte så att det går att öva upp eller liksom härda immunförsvaret på de sättet. Här i bästa Kropp och Själ i P1 reder en smittskyddsläkare ut begreppen:

Om förskolan som smittohärd...
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/465730?programid=1272

Colombialiv sa...

Här står mest om amning och immunförsvar men lite om att utsättas för virus för att bygga upp immunförsvaret (f.ö. Fantastisk, tyvärr numera nedlagd, blogg om du inte kände till den sedan tidigare):
http://www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/om-det-nyfodda-barnets-immunsystem/

Colombialiv sa...

Googlade lite, den här artikeln gav ganska många svar:
http://www.dt.se/allmant/dalarna/sa-skyddar-du-barnen-fran-forkylningarna

My sa...

Min fyraåring var sjuk ca en gång i veckan när han började förskolan, typ gick mån - sjuk mån kväll och hemma resten av veckan. Magsjukor och förkylningar. Men det blev bättre och efter han fyllt tre har han knappt haft en sjukdag så det finns hopp!