14 januari 2016

Snorigt och jobbigt

Den här veckan alltså. Ett race mot... vab-klockan? Ivan är snorig som få men vid oerhört gott mod, äter och leker och stojar precis som vanligt men herregud, nu är det mycket i näsan om vi säger så. Och många nysningar. Imorse var jag tveksam till om det var okej att lämna honom på förskola, men efter att han nyst ur sig det värsta och var pigg och glad och feberfri tänker jag att nej, jag måste vara den där föräldern som lämnar honom trots förkylning. Det är inte som att alla andra inte verkar göra samma sak, av de andra barnens näsor att döma? Obs skulle aldrig ALDRIG resonera så kring magsjuka men det vet ni ju redan. Då är jag supernoga med 48-timmarsregel (helst 72 om jag fick välja men det säger väl sig självt). Men förkylning? Så svårt tycker jag. Ett piggt och glatt och opåverkat barn med väldigt mycket rinn i näsan, stanna hemma eller gå till förskolan? Hur gör ni?

Oavsett vilket så har jag den här veckan jobbat till åtminstone elva om kvällarna för att hinna ikapp. Det är inte synd om mig och jag är inte stressad, bara lite trött. Men nu känns det som jag börjar närma mig en översikt över det jag har att göra. Alltid något. Nu nyser Ivan i sömnen så jag ska gå in och titta till honom. Hej.

14 kommentarer:

Lena sa...

Bibbi får gå om hon inte har feber eller verkar allmänpåverkad. Skulle man utgå från snor hade man ju fått vara hemma större delen av vinterhalvåret. Ha inte dåligt samvete över det!

egoistiska egon sa...

Vi lämnar!

Anonym sa...

Om snoriga men pigga barn ska stanna hemma från förskolan skulle förskolan bli tom? 😊 Håller med om att det kan vara svårt att avgöra, men om pedagogerna upplever att han orkar med verksamheten och är som vanligt så känns det orimligt att hålla honom hemma, tänker jag. /Sara

Anonym sa...

Jag låter honom gå på förskolan om han är pigg. Första dagen/dagarna av en förkylning så kan de ju vara rätt så hängiga (som en själv!) så då får han vara hemma.
Men lite snor - nej! Herregud, då skulle man ju aldrig komma till jobbet :D

yllet sa...

Snor och hosta men pigg - lämna. Allmänpåverkad - stanna hemma.
så har jag resonerat. Annars skulle förskolorna var tomma okt - apr? :)

Colombialiv sa...

Tanken att stanna hemma med ett i övrigt piggt och glatt och opåverkat barn bara för snuva skulle nog inte slå mig, faktiskt. Så i mitt fall - förskolan! Stannar hemma vid hängighet, feber eller magsjuka (som han aldrig haft någonsin, faktiskt, peppar peppar), men annars inte. Men jag har ju också levt mina första tre år som förälder i ett land där VAB inte existerar så då är det inte så enkelt att bara stanna hemma hursomhelst.

Colombialiv sa...

Och PS - hoppas att han blir frisk såklart!

Anna sa...

Om snorig/hostig men pigg och glad och ingen feber så lämnar jag. Tänker att om det visar sig att barnet inte orkar med dagen så kommer de ju ringa in en för hämtning. Och alla är ju snoriga typ hela tiden.

Erika sa...

Innan Alva började på föris hade jag sagt VAB. Tyckte det lät helt sjukt att lämna förkylda barn på förskola. Konstigt de är sjuka jämt liksom... Egentligen tycker jag fortfarande så, men det beror förmodligen på att vi i alla fall hittills har haft ett väldigt friskt barn. Något snorig ibland, haft feber jag tror en gång och då gav vi Alvedon vid två tillfällen. Så "lätt för oss att säga" kanske. Har fattat det som att förskolekulturen är sådan att man får lämna snoriga/förkylda barn utan feber och som är pigga. Så resonerar man även på vår föris vilket resulterar att det alltid är några som är snoriga där. Och smittar. Jag önskar att alla barnen, alltid sov ute och var hemma i början av en förkylning. Men så är det inte och vissa skulle nog behöva vabba jämt då. Det här med att barn SKA bli sjuka tycker jag är ett märkligt resonemang, snarare att blir dom det så är det normalt och inte farligt, men att bara rycka på axlarna åt det? Jag var sällan sjuk som liten. En riktig friskus snarare. Har inte varit sjukare som vuxen för det, tvärt om. Man har väl olika immunförsvar bara.

Schmarro sa...

Intressant även med "i början av en förkylning". De ser ju lite olika ut liksom. Jag skulle säga att början av Ivans förkylning var söndag då han hade feber men ytterst få symtom. Sen har snoret gradvis ökat och igår var det mayhem. Men han är piggare och gladare nu än sön mån (vabbade mån). Och hostan som han nu håller på att få kan sitta i i veckor. Hos honom och de andra i gruppen. Svårt med gränser här, absolut, men att vabba i veckor ett piggt barn anser jag inte är hållbart. Trots att förkylningar smittar.

Erika sa...

Vet inte om det var min kommentar du syftade på men en förkylning smittar ju inte i veckor utan typ dagen innan man blir sjuk och första dagen. Så det där eftersläpande snoret och hostan skulle jag inte bry mig om. Jag tror det är ganska oundvikligt att förskolebarn smittar varandra. De har inte riktigt samma uppfattning om hygien som vuxna och ligger ju och sover tätt ihop.

Schmarro sa...

Aha, smittar alltså inte en förkylning i den intensiva snor-fasen?

Anonym sa...

Som förälder till ett barn med väldigt jobbig förkylningsastma skulle jag önska att alla höll sina förkylda barn hemma inledningsvis när de var förkylda. När andra tänker "jo, men det går nog, annars ringer de väl..." kan det för oss innebära svåra andningssvårigheter som kräver akutbesök samt inläggning i värsta fall för att vårt barn blivit smittat just den där osäkra dagen... Men det är såklart vi som önskar det. Alla är ju inte i vår situation. /S

Erika sa...

Njä. Är ju inte läkare alltså men har ALLTID fått lära mig att en förkylning är som mest smittsam dagen innan den bryter ut samt dag ett, alltså första dagen. Sen avtar smittorisken ganska drastiskt. Någon som sitter med en två veckor gammal rethosta som aldrig ger sig på säg t-banan är alltså inte särskilt smittsam.