17 januari 2016

Tack för lyssningstips!

Lyssnade på det där kropp och själ om förskolan som smitthärd imorse! Så intressant. Jag tolkade läkaren som uttalade sig (från ca 12 min in i programmet, om du inte hinner lyssna på hela) som att jo, virus har en funktion och kropparna får ett minne för försvar mot virus så det är inte helt osant att de "tränar upp ett immunsystem" men inte heller helt sant. Tex återupprepade infektioner som kommer gång på gång på gång gör en varken starkare eller svagare rustad i framtiden. Det är bara onödigt. Samt att om hygienen på förskolorna skulle öka skulle man kunna minska dessa överflödiga onödiga infektioner med ca 20%. Spännande ändå. Pappershanddukar och frekvent handtvätt på barnen, samt minst en gång i veckan städa möbler och skötplats noga (mer noga än den dagliga, med antibakteriella medel), skulle man komma jättelångt med. Very much intressant sånt här. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Roligt att du också gillade. Såg att jag blev anonym sist men Anna heter jag och gillar din blogg skarpt. Det jobbiga med att vara hypokondrisk är ju att det aldrig går att styra andra människor, att de tvättar händer, stannar hemma 48 Tim vid magsjuka etc... Så eftersom det inte går att kontrollera tänker jag att man får jobba med acceptans och avdramatisera "ok, nu är det så här. Nu blir han (min tvååring) sjuk igen men jag vet hur jag ska behandla och om vi behöver åka till sjukhuset. Har min checklista (har problem med förkylningsastma och har skrivit in i telefonen typ "pipande andning i kombination med dåligt allmäntillstånd = åk in!"). Det kommer gå över och bli bättre. Vi fixar det här." Och så ska ju immunförsvaret fungera bättre efter tre års ålder, tack och lov...