6 februari 2016

Helg-vabbar

Oh you evil februari, nu tog du oss ändå. Ivan pendlar mellan febergräns och 39 grader och jag blir inte klok på vad han har. Ett virus, skulle en läkare säga och det är väl så. Men ena sekunden helt normalt och andra totalt ynklig och liksom obekväm i sin lilla kropp och springer efter mig om jag så mycket som rör mig i andra ändan av samma rum. Mamma mamma mammaaaaaaaaa låter det. Och så plötsligt pigg en stund. Ingen aptit på hela dagen. Innan läggning hög feber plötsligt igen. Nu ligger han och flåsar snabbt bredvid mig. Flås flås flås flås. 35 i minuten. Har naturligtivs redan googlat kring huruvida detta är oroväckande snabbt. Det var det inte. Har också läst mycket om lunginflammation men inte blivit mycket klokare. Är ju så att säga ingen läkare själv. Bara en orolig morsa som går sönder rakt igenom när ivan är sjuk. Varje gång. Kommer det någonsin bli lättare? 

Ikväll tänker jag på feberkramp och magsjuka som aldrig tar slut. Jag tänker på att imorgon måste vi åka hem från mormor och jag vill inte, vågar inte. Måste man vara ensam med sitt sjuka barn? Är man en tönt annars? Åh, jag vill inte. Jag vill bara att en trygg person tar över rodret och förklarar läget. Att barn blir diffust febersjuka mest hela tiden och det är inget konstigt med det. 

Här var han feberfri ett par timmar. Men ändå mycket ynklig och orolig. Inget var roligt inomhus och allt han ville var att åka bil. Så vi åkte lite bil. Och jag råkade förstöra en backspegel på mormorns bil, helvete. Så onödigt. Försökte parkera väldigt trångt. Hittade inte dragläget när vi skulle backa över en trottoarkant. Resten är historia. 



7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja fy. Har två barn där feber har hoppat mellan dem. Först fick store feber, bara sådär, när det var lillasyster som va snorig. Sen försvann feber på storebror och så fick lillasyster den istället. Och så gick den över... och så kom den tillbaka... Och så blev hon bättre... och så fick hon tillbaka den... Två veckor nu, Vad blir det? Och nu hostar båda som bara den på nätterna. Det är nog bara nått virus som många verkar åka på nu, tyvärr... Hoppas han mår bättre snart och att du får förbli frisk! Kram C

Anonym sa...

När min son har haft lunginflammation har hans andningsfrekvens legat på ca 70-80/min. Hög feber och helt orkeslös.
Det märks tydligt iaf på honom...

Schmarro sa...

Okej en jättedum fråga då: man räknar bara ett av in-ut va?

Anonym sa...

Min dotter är precis så där när hon är sjuk- pendlandet och ingen aptit. Känner igen helt. Hon brukar få det enda hon möjligen vill ha: piggelin isglass. Jag brukar också testa om hon blir bättre med febernedsättande - pigg och äter då. Om inte, så är det mer oroande.
När det gäller andning har jag själv just nojat upp mig och läst på www.barnakuten.se . Där skriver de att man måste titta (visar film) och ej räkna andning. Kolla! Jag förstår helt att du inte vill vara själv med sjuk Ivan. Själv lyckas jag driva upp mig till att tro att dottern har malaria ungefär av en vanlig förkylning. Behöver någon som sansar mig.
En sak till jag tänkte på är att många barn får ont i öronen när de är förkylda, blir då gnälliga och kan ta lite med handen mot ansiktet o halsen till. Värktabletter och nässpray hjälper då.


Anonym sa...

Det är nåt som går nu! Vi har haft det i veckan, och de flesta på vårt dagis. Hosta och hög feber som kommer och går under några dagar! Krya på er. Vila och drick mycket!

Lena sa...

Ingen dum fråga, men ja.

Anonym sa...

Ja precis. Bara inandningen eller utandningen.