5 februari 2016

Skrutt heter egentligen något annat

En liten skrutt vaknade klockan tre och var rädd. Samme skrutt mässade ingen fara alls i över en timme. Sittande i sängen. På väg att somna gång på gång men varje gång rädd igen, upp igen. Den lille skrutten bad om att få "sova soffan" och sade "ont i mage". Skruttens mamma tänkte att nu bryter väl magsjukan ut, nu kommer det nog, det måste väl vara det. Skrutten och skrittens mamma flyttade ut i vardagsrummet. Tog tempen på den lille. Ingen feber. Bara rädd. Satte sig i soffan och tittade på julstjärnan, som fortfarande hänger i fönstret. Tittade och tittade och tittade. Klockan blev fyra och halv fem och nästan fem. Skrutten ville, vågade, kunde inte låta sig fångas åter av sömn. Men vid fem gick det inte längre. Båda somnade, mamman i något slags halvsittande ställning och skrutten sov sedan oroligt ända fram till klockan åtta, då han vaknade på helt normalt morgonhumör med helt normal morgonaptit.

Så gick en natt från deras liv och aldrig kommer den åter. 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Vill bara säga att som ny läsare av din blogg tycker jag jättemycket om att läsa om er, tycker du skriver så bra och fint, och lyckas sätta ord på väldigt mycket. Du berör mig mycket och jag tänker på er då och då, kom på mig själv i kaffekön idag att tänka på att jag hoppades att ni slipper kräksjukan. Och att nätterna snart vänder för er. Och att du ska ta hand om dig för att orka.

Schmarro sa...

Men vad gulligt och rart sagt. Tack!