13 mars 2016

Barnkalas utan barn

Hörni, på onsdag ska det bli tolv grader och sol i Stockholm? Peppen jag känner inför detta är överjordisk. Funderar på att ta semester? Bara hänga ute? Nä okej det gör jag inte kanske, men typ. Ser så fram emot att få värme. Jag har gått i långkalsonger från oktober och sitter de på även idag? Svar ja. Har liksom blivit beroende av långkalsonger. Tycker det känns så naket och kallt utan. Speciellt med byxor i modell lite "vidare". Men okej idag kanske blir sista dagen med långkalsonger då? 

Igår skedde följande: jag hade barnvakt för att gå på barnkalas själv, utan mitt barn. Att kategoriseras in under "saker jag inte fattade om barn förrän jag fick ett eget". Att inte alla barn gillar kalas, alltså. Och med "inte gillar" menar jag i det här fallet att jag vet att hade mitt barn varit där, i en trerummare med kanske sex andra barn och hög brasiliansk musik och vuxna och barn som trängdes och dansade i ett vardagsrum, så hade jag fått sitta i sovrummet eller badrummet och gömma mig med mitt. Alternativt ha honom slitande i min hand, skrikande "GÅ HEM" och försöka avleda honom från att dra ur i hallen och sticka iväg, eller bara 100% av tiden krishantera hans gråt och oroliga konstateranden att "det låter, det låter".  Alltså, att somliga barn känner så inför "kul sammanhang med fest och andra barn"? Eller "lite högre rumsvolym" ljudmässigt än annars? När en inte får 100% överblick över allt som sker samtidigt liksom. Trodde faktiskt inte det. Trodde det mer var en egenskap hos introverta HSP-vuxna. Vilket såhär när jag skriver ned det, är otroligt naivt. 

I alla fall. I stället för att försöka göra mitt barm till något han inte är (ännu), så fick han äran att leka med sin underbara fantastiska nya barnvakt i en park, och jag gick dit. Drack drinkar, åt god mat, hann prata flera meningar i rad med flera av mina vänner. Titta på de som hade barnen med sig och känna Gud vad skönt att jag slapp detta just denna gång. Det var otroligt härligt. Kom hem vid halv åtta och lade en glad ivan, som somnade klockan 21 och sedan sov till 08.00 imorse. Nu ska vi gå ut i en park och fånga vädret. Laters! 

4 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Tycker det låter ljuvligt att gå utan barn. Använder du ngn förmedling för barnvakt? Vi måste börja rota lite i det där.

Schmarro sa...

Både och! Kan maila tips och tankar!

Erika sa...

HSP har/är man ju redan som barn så why not?

egoistiska egon sa...

Gärna! Tack!