31 mars 2016

Barnsömn

Nä men god morgon! Här sitter jag och klockan är åtta och barnet sover och jag försöker räkna ut när jag ska väcka honom. Han hade en sån där natt inatt. Ni vet. Kanske. När han vrider och vänder sig och ofta är halvvaken och ofta gnäller och ojar sig över... Oklart. Vid fem vaknade han helt. Alldeles tung blöja och bad att få en ny. Fick en ny. Fick lite vatten. Ville inte kliva upp (somnade ju 21.30 så det var alldeles för tidigt) men lyckades inte somna om. Förrän 07.00. Alltså hallå. Det var tiden jag hade tänkt att vi skulle kliva upp? Oh well. Jag gjorde det då. Glåmig och påsig i hela fejset, men fick en dusch i lugn och ro i alla fall. Nu sitter jag alltså här. Lite undersoven, men okej. Dagar som dessa brukar jag "trösta mig" med att ha, eh, mjukiskläder på mig på jobbet? Eller, ni vet, lite pösiga brallor (obligatorisk mjuk långkalsong under OBS) och dr martens och nån lös skjorta. Inget får klämma åt någonstans. Gärna glasögon till. MYSER LOSS i sömnbristen liksom. 

Nu skulle jag vilja fråga detta: 

Ni med barn runt 2, hur sover de? Jag tycker Ivan sover himla bra (jmf mot första 18 månader av SÅ JÄVLA KASS SÖMN) men kanske inte så mycket ändå? Klassisk "bra" natt mellan ca 21-07.30 och en timme på dagen. Klassisk "helt fantastisk natt" typ 20.30-07.30. Klassisk dålig natt 21.30-06.30 och då får jag lite panik och tänker men HUR ska du orka lilla vän. Men jag tycker mig märka att han nästan alltid har en imponerande samling reservenergi i sig. Men tänker ändå att han kanske sover "för lite". Många citattecken eftersom jag ju vet att alla barn är olika med olika sömnbehov och att det inte riktigt finns ett borde eller måste. 

Nu slår klockan (alltså jag äger ingen klocka som "slår" men ni fattar) åtta och jag måste väcka. Jobbet kallar! 

16 kommentarer:

Hanna sa...

Arve somnar vid 20.30 oftast, till skillnad från Juni som var precis som Ivan (men kunde somna i soffan så fick sitta där och se på barnprogram till 21.30 varje kväll vilket inte heller kändes så himla sunt) och sen vaknar han vid 23-01 nån gång och vill ha välling vilket han får. Sen vaknar han mellan 0-5 gånger och behöver olika mycket hjälp att somna om och sen går han upp oftast mellan 05.30-06.30. I natt sov han dock mellan 20.20-05.30 (drack en flaska välling) och sov till 07.50.

Sara sa...

Vår son har precis fyllt 2 och sover ofta mellan ca 20 och ca 05.30. På förskolan sover han ca 1-1,5 timme på dagen, ibland sover han drygt 2 timmar hemma på dagen (på helgen). Om man läser hur många timmar barn i hans ålder vanligtvis sover (eller "bör" sova) så kommer han sällan upp i det antalet timmar, men precis som du skriver så har barn olika sömnbehov och han verkar inte trött trots att han snittar "för lite" sömn så jag antar att det är i sin ordning. Han vaknar minst en gång per natt och vill upp i vår säng, ibland vänder han direkt om ner till sin egen (vi har hans spjälsäng med en sida borttagen mot vår säng), ibland ligger han kvar och sover med oss. Just nu sover han ganska lugnt trots sina uppvak, eftersom han somnar om direkt, men det känns mer som en lugn period i hans annars ganska oroliga nätter (som han haft sen han föddes...). Jag har hört om många barn som sover sämre än vår son, men många som sover bättre också.

Maria sa...

Bubba sov inte mer än "stötvis mellan skrik- och smärtattacker" förrän han fick rör i öronen vid 2 och ett halvt års ålder ungefär. Nu sover han oftast 19:30-7 plus en timme mitt på dagen. Börjar nästan grina när jag tänker på hur det var före rören.

Anna m Nils sa...

Vi lägger Nils någon gång mellan 19 och 20, oftast närmare 19. Sen sover han i sin egen säng fram till 00-01. Kan på rak arm minns en natt senaste halvåret då han sovit längre än till 01. Efter det går Peter in till honom och sover med Nils i hans rum. Han vaknar ibland runt 06 men tror det ibland är ljud från syskonen som väcker honom. I måndags var det bara Nils, jag och Majken hemma över natten, då sov Nils till 7:30 (men i min säng med mig från 00.). Tror aldrig han sovit en hel natt utan uppvak.

Freja sa...

Min son är 2,5 och verkar vakna 06 eller senast 06.30 oavsett när han somnar! Så bra natt 19-06, en dålig 21.30-06... Och helst ska han sova en timme mitt på dagen. Han har rätt nyligen börjat sova hela nätter (som regel).

Anna W sa...

hej carro och alla andra fina föräldrar som läser och kommenterar här! vi har ett barn som är 2,5 år och ett som är 7 månader. vi har haft rätt mycket strul med vår äldsta sons sömn, men sedan en månad ungefär när jag bara fick PANIK på att läggningarna tog typ 2 h och körde lite nya grepp (för typ tusende gången) har vi GALET UNDERBARA nätter + läggningar. superrädd att jinxa, men vill gärna tipsa vidare (något av dessa kanske funkar för någon annan också!). vår son är ganska energifylld, alltid pigg, väldigt aktiv etc. pga syskon/föräldraledighet och den kommun vi bor i är han (tyvärr) bara på dagis 15 h/vecka. i korthet (ska ej skriva hel uppsats här eftersom alla barn är olika etc etc), men detta är några av de saker vi ändrade (och vilka resulterat i att vår 2,5-åring nu sover HELA NÄTTERNA, TYP ALLTID + mellan cirka 19.15 och 06.00 (kan variera mellan 05.30 och 07.30).

- Börja tidigare! Låter galet, men vissa andra har ju tipsat om det förut också. Man tror inte att det kan funka, men det gör det. Vi börjar ibland så tidigt som 18.45
- Max 45 min dagvila, men ej heller mindre. Typ runt 45 min.
- EXAKT samma rutin varje kväll.
- Låt barnet ligga och varva ner självt (dvs själv i sovrummet med dörr stängd eller på glänt) stället för att ligga bredvid - detta har varit nyckeln för oss - när vi låg bredvid var det (har det visat sig), som att vi "stimmade upp" varandra, det blev liksom en lek, han höll sig vaken längre för att "leka" med oss.

Vi har inte minskat skärmtiden så mycket, han kollar tv både på em och strax innan vi somnar. Hoppas detta kanske hjälper någon... Jag trodde aldrig, aldrig, aldrig att vi skulle kunna ändra våra läggningar - men de två senaste månaderna har vi tack vare detta fått livet åter. Eftersom vår 7-månaders stimmar som tusan hela nätterna är det guld att få tidiga, lugna kvällar och nätter från storebror.
/ Anna

SARA sa...

Min unge lägger sig mellan 19 och 19:30 och vaknar nuförtiden tidiga 05:30 en vanlig dag. En dålig dag 05. En bra dag 06 (standard förr i tiden). Vi går aldrig upp innan kvart över sex (förr hade vi sju som gräns :(((() just för att han inte ska tro att något festligt händer, men ändå envisas han med tidiga morgnar. Oh WELL. Hur länge han sover på dagen vet jag inte riktigt, ibland två timmar, någon enstaka gång inget. Han är ändå alltid kvällstrött (som jag själv).

Anonym sa...

Min dotter är lite äldre (2,5 år) och sover ca 11 tim på natten och inget på dagen! Har gjort det sedan hon var 2 ungefär.

Lina sa...

Har en tvååring som sover rätt ok, en natt när det inte är nya tänder/förkylning/utvecklingsfas sover han oftast hela nätter. MEN han är ju två så det är ju nästan alltid tänder/förkylning/utvecklingsfas... Då tar vi in honom till oss och det funkar ok ändå. Storebror däremot sov katastrofalt, det är därför jag har mage att ens nämna hela nätter...;) Han sov kasst sen BB typ och vid 4,5-års ålder sover han fortfarande inte hela nätter, men han kan man ju ändå resonera med/ta in i vår säng och han sover lugnt vidare där.
Tvååringen sover 45 min på dagen, han behöver nog eg lite mer men klarar sig, blir så förbannat sena kvällar annars. Han är en kvällsmänniska förresten, storebror en morgonmänniska, innan jag hade två trodde jag det var vi som fixar barnets sovtider, men nej... det bestämde de visst själva;)

egoistiska egon sa...

Vi lägger F typ 19.15-19.30. Då tar han ca 30min att söva en bra kväll, en timme en mindre bra. Sover till 06 vanligtvis just nu. Ibland 05.30, ibland 06.30. En period sov han till 07-07.30, det var magiskt. Just nu sover han bra på natten utan större uppvak, vi kan behöva ge napp eller sova en stund med honom, men oftast inte mer än en gång per natt. Men det går i perioder, ibland har han härliga vaken/gnäll-perioder på ett par timmar varje natt. Han sover ca 1-1,5h dagvila. Vi har precis satt gräns på 1h på förskolan för att se om det kan underlätta läggningarna.

Schmarro sa...

Tack för svar hörni! Det är ju uppenbarligen väldigt olika det här.

Schmarro sa...

Lina: intressant det där med kvällsmänniska! Upplever starkt att Ivan är det med. Tyvärr. Mvh morgonmänniska.

Sandra sa...

Hej! Vår 2 1/2 åring snittar 9-10 timmar sömn per natt och max 30 min på dagen. Hon somnar kring 20:30/21 (idag 22:00!!!!) och sover till ca 6:30. Vi har känt oss oroliga då barn i den ålder ska sova betydligt mer men samtidigt är hon pigg på dagen! Hon vaknar sällan på natten. Vi har haft sådana sömn problem mellan 0-2 år så vi känner oss ändå nöjda som det är nu.

Lina sa...

Morgonmänniska här med, med två barn med olika dygnsrytm... tyvärr.

Karin sa...

Min tvååring sover ca 10-10.5h timmar på natten, oftast mellan ca 19.30 och 6 (en dålig kväll somnar han 20 eller lite senare) och en dålig morgon vaknar han 5 eller 5.30. Det har aldrig funkat att lägga honom senare, han har alltid vaknat tidigt ändå, fram tills för inte jättelänge sen var 5 standard. Helt klart morgonmänniska. Sover ca 1.5h-2 timmar på dan oftast, ibland bara 1 (fast då blir det oerhört grinigt på eftermiddagen).

Karin sa...

Och skulle säga att han sover oftast hela nätter (förrutom när det är tänder på g, eller vid sjukdom); detta är relativt nytt så kan fortfarande inte riktigt tro på det!