28 mars 2016

En vårdag i tio akter

Ursäkta ständigt tjat om solen och våren men kan inte låta bli: GUD så gött det var idag. Ivan körde vakenpass mellan 5.20 och 07.00 och sov därefter till goa 8.45 så jag visste nog redan när dagen började att det skulle bli lite sisådär med schemalagd sömn, men alltså vad gör ens det när det är så otroligt lätt och härligt att hänga utomhus? Svar inget. Så det gjorde vi.

Första passet: Drakenbergsparken, med en annan Ivan och hans mamma och pappa. 

Andra passet: promenad 45 min för att Ivan trots allt verkade trött vid halv tolv och jag var ändå på väg till Nytorget, så jag tänkte what the hell, drog ned suffletten och gick och gick. Men i vagnen somnade minsann ingen unge. Och fram till Nytorget kom jag. 

Tredje passet: snabbfika med lina, Erika, Digge och jasse på Urban deli. Med "snabbfika" menar jag nu "sörpla en Cola jättesnabbt" för Ivan var rastlös och alla skulle gå. Men ändå. Det var fint att se dem igen. Känns som år och dagar sedan jag träffade mina vänner. 


Fjärde passet: lek på Nytorget. Gunga och hänga med jasse, Erika och ayton som är exakt jämngammal med Ivan. Det gick bra. Ivan var, sin personlighet trogen, tjurig och ogin i början mot ayton (och parkens alla andra barn men that goes without saying och vi övar på att inte skrika i högan sky så fort ett okänt barn närmar sig utan att prata "snällt" samt säga "stopp" och sådär) men mjuknade sedan upp. Klockan hade blivit ett och vi tänkte testa en vagnpromenad med barnen för att se om de kunde tänka sig att somna nu då. 


Femte passet: en promenad på ca en timme där barnen gjorde tydligt att de inte alls tänkte somna. De tänkte springa på trottoarer och kolla in diverse fordon. Tex bilar. Lägg märke till att Ivan nu mjuknat upp så mycket att han ville hålla hand med sin polare ayton. 


Sjätte passet: vi gav upp - igen - och köpte korv på Sibylla och gick till bjurholmsplan och lekte med barnen. En person plus bebis till anslöt i solen. Erika handlade kaffe åt alla och livet var allmänt gött. Klockan närmade sig tre och jag hade för en tid sedan bestämt mig dör att nej, nu får Ivan inte sova på dagen idag. Bättre vi passar på att vrida tillbaka dygnet lite, han har börjat vara uppe alldeles för sent på sistone. Men allas humör var på topp och solen sken. 


Sjunde passet: en promenad i årstaviken. Erika tänkte att ayton nog skulle somna ändå. Jag tänkte att Ivan kunde gilla att mata änder. Det slutade med att alla barn var urvakna och vi matade änder. Klockan passerar nu fyra. Jag tänker att vi borde börja röra oss hemåt. Mutar Ivan att hålla humöret uppe med tre av hans favoritsaker i denna värld: åka buss, träffa Oda, äta pizza. Går upp till Skanstull och skiljs åt från Erika och ayton. Tar en buss hemåt via Rosenlundsparken. 

Åttonde passet: en halvtimme i Rosenlundsparken med Oda och odas pappa. Barnen blir mycket glada att återse varann efter typ fyra dagar isär. Ivan kämpar på. 


Nionde passet: klockan är fem, vi plockar upp en pizza och går hem. Äter denna framför Stora maskiner på SVT play. Ivan får en glass till efterrätt, pyjamas på. Han är nu ASTRÖTT och klockan är snart sju men han verkar inte alls hålla med om att det är läggdags (kanske pga glassen, heh) - det är så ljust ute! Barnen leker för fullt i parken nedanför! Ivan går in i search and destroy-mode och river och härjar hejvilt hemma. På gott humör fortfarande men liksom hjärnan har halvt om halvt checkat ut. Jag försöker varva ned med välling och sagor (som han kastar i golvet) och iPad (som han går med på att titta på stundvis). 


Tionde och sista passet: läggning. En dålig sådan. Ivans hjärna snurrar och han vill inte vara i sovrummet, inte släcka lampan, inte titta på iPad, inte höra sagor, inte sjunga sånger, inte inte inte inte. Slår i huvudet när han försöker hoppa ur sängen. Slår i mig (med flit) när han blir arg för jag bär tillbaka till sängen. Gråter förtvivlat och skriker ÄTA MAT ÄTA MAT och börjar - mitt i allt - sjunga en hemsk låt jag inte rekommenderar någon att googla som heter Gummibjörn men byter ut texten så hans gråtiga stämma sjunger ngt om en ledsen godisbjörn. Åh mitt hjärta. Läggning av övertrött kämpe alltså, den är tung. Lyckligtvis höll han bara ut i en dryg kvart för 19.30 somnade han till slut. Dagens sista ord: "det är inget som är bra". Lille vännen. Hoppas han sover gott och vaknar och kan känna att NÅGOT är bra i alla fall. 

Det var den härliga dagen, det. Ger den nio av tio i betyg med enda molnet på himlen den trista läggningen. 

Over and out! 


Inga kommentarer: