2 mars 2016

Enough already

Okej men nu får det bli slut på alla sjukdomar snart ändå. Förkylning, öronen, magsjuka och ny förkylning. Med eventuellt lite skum känsla i ögonen. Allt inom loppet av, hmm, fem veckor? 

Ivan är precis på gränslandet mellan att ha det bäst på förskolan (pga för pigg och rastlös för att ha kul enbart med mig hemma) och att behöva hållas hemma. Idag till exempel: ingen feber, rätt mycket snuva, men kass sömn pga snuvan och därmed trött. Tvekade mellan 07 och 09 men han var pigg och som vanligt så jag ringde förskolan. Frågade vad de kände inför ett snorigt barn och de sade typ "välkommen till klubben - hela gruppen är det nu" så jag gick dit till halv tio ändå. Och förmiddagen gick fint. Men så hade han börjat hosta en massa på vilan, sovit lite och dåligt, vaknat trött och o-glad. Jag hade bett dem ringa mig om han verkade trött och/eller ynklig och det gjorde de. Vid två. Så jag jobbade halvdag idag. Och inte alls igår. Och när jag hämtat och fyllt barnet med smoothie och annat han gärna ville äta var humör och energi på topp fram till läggning. Blir inte klok på detta eviga "ska han gå, ska han vara hemma, hur blir det imorrn, kan jag jobba" som pågår nu. Skiter i pengarna och vet att jobbet är förstående men tillvaron blir så konstig med det här. Just nu har jag till exempel ingen aning om hur det blir imorgon. Kommer det bli en hostig natt, kommer han vakna med ögoninflammation eller var det där röda bara vanligt förkylningsrodnat? Ska jag ställa in alla möten eller vänta? Fattar liksom inte. Plus att jag har sjukt ont i halsen. Att vabba känns mer ansträngande för min egen kropp än att sätta mig i nåt hörn på jobbet och jobba i ensamhet. Jaja. Det visar sig snart vad det blir. 

Men allvarligt talat, det här första förskoleåret ändå. Gud vad vi betat oss igenom grej efter grej efter grej. Det blev exakt sådär som alla sade men som jag inte kunde föreställa mig i förväg. Så dålig fantasi alltså. Hoppas att kommande år blir lugnare. 

7 kommentarer:

Hanna sa...

Arve är sjuk IGEN. Blev liksom aldrig helt frisk mellan sjukorna.

Anonym sa...

Jag håller inte barnen hemma vid snor och hosta, om de inte är för trötta. De kan ju som sagt vara snoriga konstant och det är de flesta! Bra variant att testa och sen be dem ringa!

Sandra sa...

Vi kör också på att vår dotter får vara på förskolan om hon är snorig eller lite hostig och tänker att förskolan hör av sig om de tycker att hon är sjuk. OBS att allmäntillståndet varit bra och att hon inte verkat så påverkad på andra sätt än just snuva och lite hosta. Nu har hon bara hunnit gå en månad och förskole-elvan har varit konstant men ännu ej behövt vabba. Så sitter bara och väntar på att vår tid kommer med diverse sjukdomar, hua!

Tycker också detta ständiga beslut som man själv måste ta känns så jobbigt, tror därför att för mig som är en velig/osäker person är det bra att sätta upp en egen "regel" om hur man gör och sen försöker man (skitsvårt) att inte fundera så mycket på hur det ligger till utan inväntar samtalet som motbevisar regeln.

Anna W sa...

stor igenkänning på det där alltså. ska jag vabba, är det feber med snoret eller pigghet? ska jag jobba? vad ska jag göra på jobbet eftersom jag varit borta en vecka och har noll koll. ska jag jobba imorrn? gud vad man som planeringsfreak lär sig vara i NUET och ej planera ngt. dock så trist att ej kunna se fram emot saker heller - man vet ju inte om de blir av. och JA så mycket lättare att kurera sig på jobbet än att vabba sjuk/outsövd. lägg på lite trots och bus och man har ju aldrig varit tröttare. ändå; vad är det jag ägnar stört stor del av dagarna åt; jo att planera och tänka på namn till ett ev tredje barn... man ba hur stört!? kram!

Hanna sa...

Vår förskola sa så bra. Om vi är tveksamma kan vi lämna och så ringer de om barnen är dåliga. Jobbigt att åka fram och tillbaka till jobbet men enklare att ta beslut.

Schmarro sa...

Ja, så säger vår också. Jag tycker ändå det är svårt och får så dåligt samvete när de ringer, som att jag borde fattat och hållit hemma och dessutom gått dit med något som orsakar smitta hos de andra. Idag fick han iaf vara hemma. Ligger och hostar och sover om vartannat i detta nu.

Anonym sa...

Grejen är ju att man kan vara pigg nog att vara hemma men inte orka med Fsk, men hur ska man veta det i förväg? Så är det ju för en själv också, att det känns fint vid frukost och sedan dippar man kanske efter ett par timmar.