5 mars 2016

Nivån nu

Vet inte om jag någonsin tyckt att det varit såhär kämpigt och svårt och ensamt, den här ensam-förälder-prylen jag kör, som precis just nu? Alltså jag känner mig så SJUK. Helt matt i kropp och ont i hals och det trycker runt bihålor och benen vill inte bära. En som vill bli buren är dock Ivan, som är på extremkasst humör, inte har feber men heller ej aptit, livslust, humor eller ork. Han vill bara sitta med iPaden och sura, tjura, få utbrott och gnälla. Allt är fel. Exakt allt. Jag tycker han verkar mycket friskare på alla fysiska sätt - läs snor och host och ögon och sånt - men något är verkligen inte bra för honom heller just nu. Kanske trycker det över hans bihålor också. Kanske har han huvudvärk. För äta eller dricka vill han inte. Eller leka, träffa andra, röra sig eller tja, något alls. Det enda jag kan göra är att gå, gå och gå med vagnen. Och jag är så trött. Och har ingen att ringa som jag kan komma på. Och så pajade min mobil igår och det kostade härliga 1900 att laga skärm och ljussensor som tydligen också gett upp? Och jag vet inte vad jag ska hitta på under resten av dagen eller kvällen eller morgondagen. Faaaan, hur KAN en förkylning ta såhär hårt? Vi är liksom feberfria? Känner mig som världens vekaste som är såhär trött. Det måste passera nu, det MÅSTE PASSERA NU, jag har liksom inte så mycket reserver kvar. Känner mig som världens sämsta som gett så mycket Alvedon och Ipren sista veckan också. Ipren för att han ska sova bättre och Alvedon för att få upp aptit och livslust för ett par timmar. Och iPad orkar jag inte ens tänka på. Den liksom BOR i hans händer nu. Ibland även i vagnen. Och så många glassar jag låtit honom äta när han vägrat allt annat? Eller de gånger jag snäser åt honom när han bara gnäller gnäller gnäller. Som att det är någon idé att säga åt en halvsjuk tvååring att prata med trevligare ton? Men jag orkar typ inte. Jag är så himla trött nu.

7 kommentarer:

Erika sa...

All min sympati! Och klart du ska ge honom glass, alvedon och iPad - allt som funkar funkar.

Anonym sa...

Ja, verkligen all sympati! Det är helt mänskligt att känna som du känner, ingen förälder kan vara perfekt jämnt, inte ens om en är två! Livet är ju kasst i perioder och då måste en sänka nivån för att bara ta sig igenom det. Om det betyder ipad, glass etc så får det vara så. Han kommer inte att ta skada av det. Han behöver dig så välmående som möjligt och då är det bästa du kan göra exakt det du gör nu, eftersom det är allt du orkar. Sjukdomsmässigt kommer det absolut bli lättare, också i det att ju äldre de blir desto lättare att förklara och resonera. Förstår att det suger stenhårt ibland, är fortfarande så sjukt imponerad av dig (även om jag vet att du skrivit att du ju inte har nåt val). Finns det möjlighet till avlastning via kommunen? Typ en helgfamilj som Ivan kan vara hos nån gång ibland så du får sova ikapp & komma ut utan att känna att du behöver fråga era nära som hjälper er annars? Kanske skönt med nån "utomstående" som du inte behöver känna att du frågar för ofta o s v? Vet att det finns för familjer som är extra utsatta p g a att de har barn i behov av särskilt stöd iaf. Borde finnas för personer i din situation också tycker jag, men vad vet jag. Heja dig, du är GRYM! /Sara

Anonym sa...

Ja, tänkte också på en stödfamilj! Fattar att det kan kännas svårt att lämna ifrån sig sitt barn, speciellt i en känslig period, men tänk att det kan bli mycket lättare för dig och Ivan. Att ni liksom båda får nya krafter. Kanske finns det någon närstående vän som har lust att agera stödfamilj?
Heja dig i vilket fall som helst! Du verkar vara en helt underbar mamma!
/H

Anonym sa...

Fy sjutton vad jobbigt du har det stackars stackars stackars dig!!!
Jag känner verkligen igen det här med långa sega förkylningar som aldrig går över. Så jobbigt, och särskilt att du inte kan vara sjuk själv. Om det är till ngn glädje tror jag att detta är det värsta du har att gå igenom, att för varje år nu kommer Ivan att vara friskare och friskare. Tycker att du gör rätt som ger Ipren o Alvedon så att han kan äta och sova. Och att han får använda paddan och äta glass utan begränsningar. Nä mitt barn är sjuk är det padda, netflix film och glass som gäller. Om det är skadligt så handlar det ju om när det är en vana och när det är för jämnan. Ett par veckor en vinter tycker jag inte är något alls att bråka om. Och mitt barn vägrar annat än glass vid sjukdom. Och då tänker jag att va bra att hen får i sig lite vätska och socker via piggelin i alla fall. Krya på er!!!! Frida

E sa...

Önskar jag kunde skriva nåt smart och bra, men jag är iaf djupt imponerad av hur du inte bara hanterar allt utan också hur du gör den med sån acceptans (hittar inget bättre ord). Tacka fasen för att det blir tungt ibland, men successivt kommer det gå lättare och lättare. All kraft!

Sandra sa...

Håller tummen hårt och hoppas att Ivan vill somna tidigt ikväll utan några uppvak så att du får en chans att vila lite.

Anonym sa...

Överensstämmer med allt ovansagda. Heja dig, kram och all kraft!