31 mars 2016

Tror ni på jinx?

Alltså, jag vill verkligen inte kalla mig skrockfull men det ÄR något magiskt med hur Ivan blivit sjuk exakt varje gång jag planerat för att göra något "kul" det senaste halvåret. Det kanske är rent generellt genom småbarnsåren för alla förresten, att det alltid känns som att allt blir inställt, men i vårt fall vill jag faktiskt hävda att jag har statistiskt underlag för att säga att det skett 100% av gångerna. Det är alltid något i vägen? En magsjuka eller influensa eller akut öroninflammation eller hostnätter som gör att jag inte vågar gå iväg för att jag ändå kommer få ligga vaken hela natten sedan, och de få gånger som Ivan varit frisk har den som skulle varit barnvakt - som aldrig blir sjuk annars - plötsligt insjuknat akut precis timmarna innan jag skulle få gå iväg och göra den där grejen.

Så nu känns det lite spännande, det här med att ett barn kräktes på förskolan i morse. Och att jag både har barnvakt till, och längtat ihjäl mig efter, lördag kväll då jag "ska" på konsert. Det första jag vågat boka och hoppas på sedan november tror jag. ÅH DET SKULLE VARA SÅ UNDERBART att få gå på den där konserten. Men det känns som att jag jinxade det bara genom att boka barnvakten.

2 kommentarer:

Erika sa...

Plötsligt händer det! Håller tummarna. Ps - hur vet du så exakt om alla barns hälsotillstånd på föris? Ger de er föräldrar rapporter direkt det händer eller vid varje lämning/hämtning? På vår förskola tror jag aldrig att de nämnt ngt barns sjukdom. Vid ett tillfälle var många barn magsjuka och då sa de till när Jens kom (han vände hem m Alva) men aldrig om det inte verkar vara ngt som "går". Vet inte vad som är praxis att göra heller??

Schmarro sa...

Hehe, det är lite olika. Jag känner en del av föräldrarna och imorse hände det precis innan vi lämnade. Personalen vet om mina issues och säger till när det händer på plats så jag kan bedöma om det skulle funka att tex hålla honom hemma med farmor och farfar den dagen etc.