5 april 2016

Andras ungar mitt (matvägrande) barn

Sak jag tycker är jättelätt i teorin men jättesvårt i praktiken: att chilla när ens barn inte äter. Till vilken annan förälder som helst i vår situation* skulle jag sagt men du, det är lugnt, hen äter när hen blir hungrig och barn klarar sig jättelänge på vätska, huvudsaken är att hen dricker. Men så handlar det om mitt barn och jag springer där som en jäkla galning med lite ris, nähä, lite pasta, nähä, lite det ena och lite det andra, lite pepparkaka lite glass lite kakor lite macka lite banan lite äpple lite allt jag kommer på, och barnet tackar nej alternativt tar en liten tugga och spottar ut, och så står jag där och bara... Lagar/serverar nåt nytt. Hallå jag vet ju att det är högst normalt att en inte är sugen på mat när en är magsjuk. Nu får jag skärpa mig. Genast. 

I övrigt är det mesta rätt ynkligt. Han vill inte göra så värst mycket. Leka med nån bil liggande, gå ut på promenad men aldrig hoppa ur vagnen. Det som får honom att skina allra mest är att klappa på motorcyklar, moppar och vespor. Så det gör vi en del. 


När han sov middag promenerade jag Långholmen runt med Frans, och inez som är sju månader. Det var härligt. Och fullt av backar. 


Nu närmar sig klockan sex och det känns inte som någon idé att ge sig på middagslagning så jag funderar på en sista liten promenad med vagnen för att fördriva timmarna fram till halv åtta. 

Man kan säga mycket om vab men särskilt roligt är det då inte. 

* situation: barnet äter inte, sedan typ 3 dygn nu, men dricker nyponsoppa och vatten och saft mellan varven. 

2 kommentarer:

Erika sa...

När Alva varit sjuk dessa dagar har hon ätit "bäst" (dvs öht) när jag typ satt mig bredvid henne i soffan och råkat glömma kvar ett kex. Vi åt även ngr vindruvor som vi "hittade" i tvättstugan. När jag bäddade hade någon "glömt" en massa russin i min och Jens säng!!! Vatten har hon inte varit så intresserad av men apelsinjuice gick ner. Medan hon stod uppe på diskbänken. Vet inte om hon fattat att vi "satt oss för att äta" eller bara sett det som lek iom att vi inte varit i köket. (I vanliga fall äter man i köket vid bordet hos oss, eller framför tv:n ibland om man är stor nog att se på den:) Har iaf också nojat, men lite juice i olika former och mamman är glad. Och ikväll åt hon lite middag!! Jag nojar också samtidigt som jag repeatar "det finns mat om hon vill ha".

Schmarro sa...

Ja gud vad det glöms mat här hemma. Hela hemmet är som en buffé av små kex och mackor och majskrokar och flaskor med olika drycker. Tror tyvärr Ivan genomskådat det där för vi har kört det så länge nu - han äter liksom inte så bra generellt. Men men. Något slinker ju ned.