19 april 2016

Blödig morsa till trött unge har ordet

Äeh men alltså HUR blödig kan man bli över att umgås med ett trött barn som inte fattar någonting kring varför allt plötsligt är så motigt och jobbigt och deppigt och upprörande och bara uäääääääh dagarna i ända men trots detta ej dagsover?

 Idag har det gått en vecka sedan sist. Och gud vad han är trött. Han är snorig, oglad, har kort stubin, ser helt mosig ut i ansiktet och det enda han orkar gnälla om är iPad iPad iPad. Försöker lägga redan 18.30 men han somnar inte förrän 19.30. Olycklig och efter x antal utbrott. 

Som alltid gör det helt ont i mig när han inte är sitt vanliga sprudlade jag. Den där skrattande busiga typen var det några dagar sedan jag träffade sist och jag saknar honom. Imorse när vi gick upp sa han "sova mer" men kunde liksom inte sova mer. Jag bad dem att verkligen göra ett rejält försök att få honom att vila på förskolan och det hade nästan, men bara nästan lyckats. Han har liksom låst sig, bestämt sig, det ska inte sovas där. 

Nu stånkar han, hostar (att få ett tio minuter långt gråtutbrott gör ej underverk för hostan som ju är 100% slem i näsgångarna-relaterad) och snarkar här bredvid. Mitt lilla knyte. Längtar till att åtminstone förkylningen är över så orken kommer åter. Och jo, han är feberfri och äter. Glad på fm och halva em. Men sen så trött. Så trött så trött. Lilla vän. 


2 kommentarer:

Maria S sa...

Alltså, det är ju inte jättemärkligt att lägga 18.30 - det gör jag fortfarande med mina treåringar (som inte sovit på dagen på snart ett år). Jag väcker dem iofs redan 06.15, så det har ju också med saken att göra - men de är ju samtidigt ett år äldre än Ivan. För oss har det alltid funkat bättre att lägga tidigt, och ibland tjatar de redan 18 att de är trötta, ibland verkar de tokpigga 18.30, men 9 kvällar av 10 sover de någon gång 19-19.15 senast.
Sen är så klart alla kids olika och Ivan kanske är kvällspiggare än mina, men själva nattningstiden i sig är inte orimligt early om du vill tidigarelägga lite för att han är trött.

Schmarro sa...

Nej, jag håller med. Igår började vi lägga 18.00 (eller - välling och tandborstning då, rutinen började men var kanske inte i sängen förrän halv sju) men inte förrän 19.40 somnade han. Hade som liiiiite till att klämma ur dagen.