8 april 2016

Go fredag då!

Idag lämnade jag en storgråtande ivan till förskolan för första gången på en vecka. Hade lite värk i, tja, hjärtat när jag gick men hann inte fundera så mycket mer för sedan var det jobb. Och det var ju tur, för tydligen hade han prickat in cirka sin bästa dag på förskolan hittills enligt personalen. Glad hela dagen, spexat och skojat och gått och klappat på sina kompisar. Ätit och pratat och mått fint. Åh, önskar han kunde få vara frisk lite oftare så att han mer kunde befinna sig i det här lite harmoniska moodet. Men men. Det kommer väl. Kanske. 

På jobbet skrattade en kollega åt att jag smet in i ett befintligt möte och ursäktade mig med "hej, får jag bara bolla en grej jättesnabbt med er, en halv minut bara" och tio minuter senare hittades bekvämt sittande mitt på mötesbordet babblandes om min "pyttelilla" fråga. Det var kul. Så kul att jag initierade en fredagsöl klockan cirka 14.45, carpe diem innan förskolehämtning osv. 



Och sen hämtade jag min glada pys. Tog den "långa" vägen hem, läs: via bofils båge, där det finns en sandlåda där inga barn någonsin leker. Förutom Ivan. Viker passar honom utmärkt pga inte så förtjust i okända barn ehe. 


Och sedan kom vi hem. Och pysslade. Ivans förskolegrupp är rätt insnöad på siffror just nu, ritar upp siffror både inne och ute och lär sig räkna och sådär. Så jag tänkte vi skulle måla lite siffror. Vilket vi gjorde. Är det normalt att en typ blir sur på sitt barn när den målar "fult" när en själv liksom kommit igång? Det blev jag i alla fall. Inte sur så han märkte men typ lite besviken när siffrorna blev så kladdiga och inte enhetliga. Hej OCD. 


Nu sitter vi och hänger i soffan. Båda rätt sega. Ivan skrattar ihjäl sig åt en film på youtube som jag inte rekommenderar att visa era barn, nämligen en konstig version av "rosa helikopter" där nån idiot bytt ut varje "dig" mot "din mamma". Varje gång de säger "din mamma" blir det skrattfest här i soffan. Själv drar jag mig för läggningen om en timme, guuuuud vad vi har blivit osams sista kvällarna, Ivan har förhandlat och förhalat och fått utbrott och lurat mig att han är "rädd" eller "ska bajsa" och liksom vunnit lite för många segrar i avbrutna läggningar, vilket inte gynnar lugnet inför nästa om en säger. Gud vad det ska tjafsas. Och skrikas. Så himla tråkigt att avsluta bra dagar på det sättet men what to do. Kämpar på. 

Trevlig fredag på er, ni som hänger här! 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig fredag tillbaks! Kämpa på!

elin sa...

Trevlig fredag du med! Har själv en barnlös helg för första gången på evigheter o ligger bara i soffan o drar mig för att skriva uppsats, som jag borde. Fast det är fredag. O fast kompisar dricker öl. Mitt barn är i ett annat land även om lugnet o renlighet är ljuv saknar jag den lilla varma kroppen o de tindrande ögonen o det nästan tandlösa gapet, saknar så det spränger i hjärta o lungor.

E sa...

Det är högst normalt! Det där med målandet av siffrorna och irritationen. Hoppas jag iaf... :-D