17 april 2016

Terrible twos och så lite hosta på det

Oh NAJ det verkar som att natthostan är tillbaka. En frisk vecka men i fredags kom misstänkt många nysningar och igår var rinnsnuvan ett faktum. Idag mer av en fontän. Men glad och feberfri med god aptit så jag reflekterade inte ens över att han ju har en tendens att börja hosta om natten när han är slemmig i näsa/hals. Efter en OTROLIGT lyckad läggning som pågick mellan 19.15 och 19.45 började så hostan cirka 19.50. Dvs för en kvart sedan. Nu pågår gissningslek här hemma: ska det vara av typen "den där man tar sig igenom första timmen när kroppen byter position från stående/sittande till liggande" eller av typen "pågår hela natten och skrämmer slag på modern ty det låter nästan som kräks". Imorgon har vi svaret. OH THE NEVER ENDING EXCITEMENT OF PARENTHOOD hörni!
 
¯\_(ツ)_/¯

PS. Hade ni hört uttrycket terrible twos tidigare? Inte jag men Ruben berättade det idag när vi pratade om skiftet mellan att tillgodose barnets alla önskningar och behov till att börja försöka sätta gränser för barnet har lärt sig manipulerandets ädla konst utan att samvetet tyckts ligga etta på priolistan över egenskaper att utveckla tidigt i livet. Iaf. Nu ska jag googla denna term och se om jag känner igen oss. Ds. 





 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte förkylningsastma han får då? I så fall finns det ju medicin. Eftersom vårt barn ej hostar på natten (men annars dygnet runt sedan månader) så var det ej astma enligt läkare. Typiskt för astma är tydligen att man hostar på natten. Och till skillnad från vanlig hosta finns det medicin!!! F

Karin sa...

Trotsåldern på svenska tror jag... Mina engelska släktingar snackar om det konstant, allt vi har att se fram emot etc..

Schmarro sa...

Det sitter inte i luftrör eller lungor utan som att det blir slemmigt i gången mellan svalg och näsa, och då blir det hostreflex av det ist för att andas genom munnen. Tror inte astma sitter däruppe va? Men ska ändå till doktorn den 28:e, kan ju kolla då (igen).

Anonym sa...

Jag vet int riktigt var astma kan sitta. Tydligen kan det vara svårt att avgöra om det är det. Men ett symtom är tydligen just nattlig hosta. Även om en inte vill att ens barn har astma så skulle det vara fint att kunna gr ngt mot den eviga hostan...

Schmarro sa...

Ja Gud ja. Han är lyssnad på - av sin läkare - åtskilliga gånger för just detta. Hon menar att hans luftrör inte är trånga och jag tror det så att säga är en del i diagnosen. Men ska fråga igen.