18 april 2016

Tolv timmar försmäktar han.

Den lille kämpen alltså. Har börjat få gå ut med treåringarna när hans polare i tvåårsgruppen sover sött mitt på dagen. Idag när jag hämtade var han rosig om kinderna och simmig i blicken redan klockan fyra. Klockan sju var han definitivt redo för sömn. Halv åtta sov han. Nu ligger han här och rosslar bredvid mig. Tänker att jag måste prata med förskolan imorgon, höra om de ändå inte ska liksom ge honom en chans att lägga sig åtminstone ett tag innan de avfärdar hans sömnbehov mitt på dagen. Eller så hade de försökt även idag och han hade inte velat, oklart. Det kanske är helt normalt att ett barn är trött efter förskolan och redo att lägga sig redan sju förresten. Jag kanske bara borde embracea den här förändringen och se det som ett gyllene tillfälle att få tillbaka lite egentid. Men han var så trött idag. Och jag blir typ lite rörd/ledsen när jag tänker på honom där i sina för stora regnbrallor ute på gården med de större barnen som han inte känner så bra ännu. Har han det bra? Kan jag göra något för honom? Är det här okej? 

PS jag har pms. Så lätt-rörd då. 

9 kommentarer:

Anonym sa...

Klockan sju är helt normalt. Många läggs redan vid 18-1830 i Ivans ålder. Dottern somnade ofta på hemvägen från fsk el i soffan vid 17-1730. Då kan man undra varför vi tog bort dagvikarier, men den ledde bara till att hon vaknade tidigare på morgonen (dvs kl 4). Nu är hon fem år och somnar mellan 1930-21. Tyvärr vaknar hon ofta efter mindre än 10h så vi vill ju inte lägga henne för tidigt. Men då blir hon så trött... Men iaf. 19 är en bra tid tycker jag! Middag kl 18, kanske ett bad eller lite läsning och i säng. Frida

tova sa...

Ja, det är nog väldigt vanligt tror jag med. Olika barn är så klart olika förstås. Våra barn har dock alltid somnat mellan 18.30-19.30 ca. De är tre och sex.

Anonym sa...

Vi preppar för sömn kl 19 och är i säng 19.30 med vår 3-åring. När jag hör mig för med andra så kan 19.30 kännas som sent :-/
Det är ju såklart en omställning för Ivan med att inte sova på dagen, att han är lite extra trött nu i början känns helt normalt. Vår kille kan vara trött på eftermiddagen fortfarande och somna i tex bilen trots att han slutade dagvila för ganska längesen nu.

Mvh, Google Wannabe

PS. Njut!

Fanny sa...

Min treåring och min femåring somnar senast åtta båda två. Treåringen slutade sova middag innan han var två och kunde också bli så där trött och distansierad i början, men inte tillräckligt trött för att somna på dagen.

Lina Ö sa...

Mina somnar 19/19:30. Den stora var också sliten och trött i perioden när han slutade sova på dagen, är nog helt normalt. Däremot på förskolan så tar de det lugnt med de barnen som inte sover, läser bok/tittat på något på Ipaden eller pysslar lite. Ivan behöver kanske varva ner och ta det lugnt den tiden han tidigare sov? Så gör de på förskolan och vi hemma med när lillebror sover, då slappar vi:)

Erika sa...

Sju låter som en väldigt vanlig tid. (Alva snarare åtta men är en riktig dagsovare-lover). Och många barn verkar gilla att få vara med lite större barn, om än bara att se på och leka bredvid.

Anna W sa...

japp, känner igen. mitt barn går på en avdelning där han nu är bland de äldre, dvs det är bara han som sover kort (45 min) och så nån som kanske inte sover alls eller ibland 20 min, så då får de sova ute i ett större rum i nåt som de kallar för "gropen" som är som en myssoffa med kuddar. för att det inte ska bli så mycket spring ut och in i sovrummet. funkar bra. men alla skolor har ju olika rutiner. vi brukar påbörja läggning mellan 18.45-19.15, och han somnar mellan 19.20 och 20.00 lite beroende på hur dagen varit. är 2,5 år drygt. tror det är rätt lugnt för honom att vara ute och leka? tror pedagogerna skulle säga till annars, de verkar ha bra koll...

Sandra sa...

Vår 2 1/2-åring somnar kring 20:30 (ibland senare). Hon har alltid varit lite strulig när det gäller sömn och klarat sig på betydligt mindre än jämnåriga.. Hade en period då hon ofta somnade kring 22:00 men hon har heller inte varit någon som vaknar outhärdligt tidigt på morgonen. Tycker kring 20:30 känns ok annars hade jag knappt träffat henne de dagar jag inte hämtar på förskolan...

Sandra sa...

Kan tillägga att även hon ofta hoppar över dagvilan. På förskolan max 20/30 min!