6 april 2016

Vabvåndan

Oooookej, inatt/imorrn bitti är 48-timmarsregeln avklarad men jag fattar inte hur jag ska tänka. Det var det här med allmäntillstånd. Och att han i princip vägrat all mat, glass, saft, frukt (okej, orkar inte räkna upp allt jag testat pga skulle spränga hela blogger och inga tips behövs heller pga jo, har testat banne mig allt) sedan i lördags. Och vad det gör med stubin och ork hos den lille. 

En slurk välling då och då, eller nyponsoppa, eller en halv banan, eller ett smörgåsrån. Vällingen går bäst men den håller jag i på kvällen eftersom jag av erfarenhet vet att hans mage är känslig efter infektioner och att hans fullkornsvälling, om än mjölkfri, sätter fart på en tarm man vill lugna (innan ni tipsar om majsvälling: han gillar inte det). Alla kräksnätter har föregåtts av vällingintag innan läggning. Så vi kör sparsamt en tid nu. 

Så nja, alltså han har ju varit mer harmonisk om en säger så? Rätt trött och tjurig och hetsig och arg. Varvat med aspeppad och glad. Ingen feber. Men orkar han förskola på tom mage sedan nästan fyra dygn? Det känns typ tveksamt. Ivan är ju lite av en mat-vägrare till vardags och runt magsjukor kan det hålla i sig en tid. Och det känns konstigt att slänga in honom på förskolan. Men också konstigt att hålla hemma. Gaaaah. Dessa beslut. I tider som dessa då magsjukorna gått runt och runt vet jag att förskolan gärna skulle se att han fick en extra dag i hemmamiljö innan återgång så det vore nog att göra både dem och honom en tjänst. Samtidigt som... Han är rätt frisk? Och äter alltid mycket bättre på förskolan än hemma. Det är lite infekterat mellan honom och mig, det här med mat. Och ett ganska effektivt sätt att hålla mig på tårna, att säga nej till allt. 

Oh well jag får bestämma mig imorrn bitti antar jag. Ett alternativ är en kort dag mellan typ 10 och 15. Ett annat är att stanna hemma en dag till. Lutar åt det senare. Men har sån jäkla ångest över jobbet alltså. Och alla knipor jag ALLTID sätter alla kollegor i. Jag har varit som ett exotiskt inslag på kontoret den sista tiden. Folk har typ sagt hej i förvånade toner och lagt till, men vad kul, är DU här. Fast jag jobbar mer eller mindre heltid. Egentligen. Vet att detta inte borde vara en fråga och att arbetsgivaren "måste" stötta en i sådana här lägen, och det gör min arbetsgivare verkligen. Men jag vet att jag belastar mina närmaste kollegor rätt rejält denna period. Och de projekt jag själv äger och driver blir pausade och försenade. Går inte att komma ifrån. 

Jaja. Inte mycket att göra åt trots allt. 

Senare ska jag berätta om hypnosterapin som visade sig heta regressionsterapi och för mig vara lite av en smocka i magen pga guuuuuud vad starkt det var? Alltså på ett bra sätt tror jag! Men ändå.  En gråtfest utan dess like. Men det får bli en annan gång. Ska samla tankarna lite först. 

9 kommentarer:

Lisa sa...

Jag tänker bara att kanske näringsdryck från apoteket kan vara bra (förlåt om du testat och jag vet att du inte ville ha tips, men det har varit toppen när mina bara småslurkat i sig under sjukor. Är ju massa kalorier och näring i dem så även lite räcker att få i sig)

Anonym sa...

Jag försöker följa min mammas råd som är typ så här: är humör och energinivå ungefär som vanligt så kör på ungefär som vanligt oavsett hur mkt eller lite som ätits. Barn klarar sig på väldigt lite mat och en ska försöka summera upp maten veckovis istället för dagsvis.
Jag har två barn, ett som äter helt okej oftast men också ingenting i perioder (han har förkylningsastma som gör att han hostar och inte vill äta veckor i sträck) och hans energinivå ligger på typ samma oavsett. Och en som är picky och bryter ihop helt om han inte får mat. Den sistnämnda kommer jag nog hålla hemma längre från aktiviter om han inte ätit ordentligt men gå på ork. Och jag försöker att inte tänka på hur lite mat jag får i dem för det kan jag ändå inte göra något åt.

Erika sa...

Denna kommentar vill du inte ha, men har fått höra (bvc, föris etc) att man räknar 48 från normal aptit igen. Ehehe... (Majsvällingtipset tar jag till mitt eget barn och provar!)

Schmarro sa...

Hmm kanske är annorlunda riktlinjer ute på färingsö men min förskola plus BVC plus barnläkare rekommenderar kommunens riktlinjer. Skulle vissa barn behöva vänta till normal aptit skulle de få vara hemma veckor av en magsjuka. Däremot är jag för en ändring till riktlinjer till 72 timmar för VKS eftersom vissa "stammar" av den smittar längre men det tycker tydligen inte landstinget eller förskolan eller resten av världen ehe.

Schmarro sa...

PS men jag har också sett nåt hemmakok på sociala medier som sprider att det är 48 timmar efter normal aptit som flyger runt så kanske vissa kommuner kör på det?

Schmarro sa...

Om du vill berätta för "BVC, föris, etc" så finns denna att tillgå:
http://www.stockholm.se/fristaende-webbplatser/Stadsdelssajter/alvsjo/Alvsjo-Forskolor/Solberga-Forskolor/Solangen/Verksamhet/Riktlinjer-vid-sjukdom/

Erika sa...

Tvivlar på att Ekerö har sådana nedskrivna rutiner. Verkar mer vara förskola till förskola. O allt har bara kommunicerats muntligen mig veterligen. Har inte varit så mkt sjukor medan vi gått så vet inte om det är därför. Men ett dokument är ju tydligt, proffsigt o bra. Sjukt mkt virus i omlopp ju och man måste ju ha koll och vara noga. Varför vissa förskolor är friskare än andra har jag dock ingen aning om.

Schmarro sa...

Det vet jag. Det har delvis med ren och skär slump och otur att göra, om vissa segdragna sjukor planterar sig på en förskola har de tendens att leva vidare länge. Speciellt om de smittar innan de bryter ut, tex influensan som i år var mycket hårdare än på länge för både gamla och barn. Dels har det med hygienrutiner att göra, eller vissa stammar av magsjukor som kan smitta längre än de föreskrivna 48 timmarna. det finns ganska bra material kring detta om du googlar på "hygien i förskolan" från både smittskyddsinstitutet och olika landsting. Handlar grovt sammanfattat om handtvätt, utevistelse (mer sådan - mindre smittor - men det säger ju sig självt) och pappersservetter ist för handdukar, samt grovrengöring med starkare material minst en gång i veckan. Dels har det med barntäthet i grupperna att göra - något som ju regleras av staten snarare än förskolorna för sig (jag tycker att det idag är för stora barngrupper på för få pedagoger i för små lokaler generellt, men det kan ju vare sig de kommunala förskolorna eller förskolecheferna riktigt rå på utan handlar om politiska beslut) - i en barngrupp på 15 småttingar som slickar på det mesta och leker rätt "oralt" så är det svårt att häva. Och slutligen har vissa studier visat att det är fler smittor på större förskolor med många fler syskon i omlopp, men den tesen tror jag inte är helt och hållet vedertagen. Tror jag har några grymma förskolepedagoger bland läsarna, ni får gärna fylla i om ni vet mer!

Schmarro sa...

Ah, glömde skriva "ventilation" - också en viktig faktor!