28 maj 2016

Flexigt härligt

Äeh, vilken härlig dag vi haft igen? Älskar när det blir såhär. En vaknar och tänker att dagen eventuellt blir lite lång och ensam pga inga planer, och så bara dyker grej efter grej efter grej upp och allt ordnar sig till det allra bästa. Vi inledde dagen med en sovmorgon till 8.45, hängde inne till elva, drog till förskolan som firade 110 år med gårdsfest med målning och lunch och sånger och lek. Ivan var otroligt skeptisk till konceptet "gå till förskolan" en helgdag men när han efter lite protester insåg att jag skulle vara kvar så var det ändå ganska kul. Till exempel att spraymåla sig själv med lila färg. 


Sen blev det ännu roligare, för då överraskade Ivans mormor honom med ett besök på ovan nämnda förskolefest. De spelade bland annat fotboll. 


När vi firat färdigt och ätit lunch på gården gick vi till parken bredvid och fikade, sedan en sväng med gungor och mer parklek för att därefter vinka mormor adjö och hänga hemma i soffan en timme. Sedan messade en kompis och vi mötte upp henne och hennes två barn, varav en är jämngammal med Ivan, i samma park vi nyss lämnat. Ivan och Thor, som det jämnåriga barnet heter, har säkert inte träffats på ett år och mindes nog inte varandra alls, men till min store förvåning (vill nästan drista mig till att använda ordet CHOCK) fann de varann på typ en halv minut och började springa runt runt och liksom leka med varandra? Åh, lyckan. Firade denna triumf genom att följa med dem hem och leka lite till. Samt äta pannkakor och korv. Och hoppa runt på en jättemysig balkong. 


Vid sju gick Ivan helt sonika ut i hallen och satte på sig skorna och sade hejdå till sina nyfunna vänner. Jag hängde på och vi gick hem. Lekte loss en sväng hemma, Ivan fick feeling och sjöng hemskt många sånger, sedan låg han mot mitt bröst och jag fick läsa inte mindre än FYRA alfons-sagor med min rossliga röst innan vi sade godnatt och han somnade helt utan protester, vid nio. 

Älskar den här typen av dagar. Älskar också hur frekvent förekommande de är. Så glad att jag har så många närboende vänner som är så gulliga och dessutom råkat få barn samtidigt som mig. Om inte den ena kan ses så finns det nästan alltid ett gäng andra. Det är sällan vi hannar i läget att traska runt helt ensamma en hel dag, vilket är bra. Det blir roligare med sällskap. Ju. 

Inga kommentarer: