8 maj 2016

Ikeakassar och cheeeeeeze

Varning för ännu ett tråkigt inlägg om hur underbart livet är med frisk tvååring samt soliga dagar men here goes: 

Idag vaknade ivan nio. Då hade jag redan hunnit duscha och dricka åtminstone en kopp kaffe (team #morgonmänniska for life) och gå ut och glo på balkongen och tänka att NEJ NU. Dags att göra något åt detta fula trista stökiga. Efter två timmar av plock och städ varvat med lek och utfodring av barn tog jag då två proppfulla Ikeakassar på varsin axel, satte barnet i vagnen och stolpade till återvinningen där Ivan fick lära sig allt om skillnaden mellan batterier, metall och plast. Om jag inte sagt det förr så kommer det här: det är så KUL att ha en tvååring? Så nyfiken, peppad på att hjälpa till, säger så roliga saker, alltid pigg och nästan alltid glad. Älskar denna ålder så innerligt. Är så kär i honom. Igår när jag spontant utbrast "jag älskar dig Ivan" svarade han "och jag älskar farfars gröna bil" vilket jag tyckte var urkul. I Uppsala domkyrka i förrgår när vi skulle tända två ljus, ett för Ivans pappa och ett för min, började han sjunga "ja må han leva" så det ekade i kyrkan varpå han försökte blåsa ut alla kanske femtio ljusen. Också urkul. Men i alla fall. Återvinningen var det ja. Efter denna var det dags för park en stund. Och sedan gick vi och fikade på en uteservering, bara jag och han. Så mysigt. Han fick pannkakor och jag en bagle. Sen drog vi till Medis. Där frågade jag blomsterförsäljaren på torget boken växt jag borde köpa till min balkong och spaljé. Beskrev att den har skugga hela dagarna fram till klockan sju. Visade bild. Fick anvisning att köpa två ganska stora murgrönor så det gjorde jag. Som av en händelse hade jag två stora Ikeakassar under vagnen och det var ju bra för det gick helt okej att släpa hem dem. 


Sammanbiten min men mycket bestämd och stolt över typ... Egen kompetens? Äsch, vet inte. I alla fall, snart kom vi hem. Båda mycket peppade på projekt plantering. 


Pillade lite med detta men hade för lite jord hemma. Pausade och åt lite pasta. Då kom Frida och Inez över på kaffe och glass, mycket lämpligt. Vi begav oss ut i solen igen och landade nu i bergsgruvans park. Där anna och Holly anslöt. Ivan och Holly körde lite olika modeller av bilar. 



Och sedan drog vi till tanto för att mata änder. Hade inte räknat med att tanto skulle vara sprängfullt av soldyrkare och att änderna därmed lyste med sin frånvaro men det var lite skitsamma: Ivan hittade en vespa att klappa på. 


Nu var klockan fyra och åtminstone min unge började bli lite trött och gnällig. Det var dags för utfodring igen. En varmkorv med bröd for the road och sedan landade vi på folkbaren där vi köpte cava till de vuxna och pommes frites till de små. 


Som bilden ovan visar var Ivan rätt smutsig vid det här laget. Men vi satt och klämde det sista ur dagen till sex ungefär, och sedan gick vi hem. Köpte välling och blomjord på vägen. Hjälptes åt att plantera på balkongen (var "kreativ" med en Ikeakasse som fick hål i botten) och grannen unden bjöds frikostigt på några lecakulor av Ivan. Bad om ursäkt för detta. 


Sedan var klockan kvart i åtta. Jag lade Ivan vars utbrott ikväll inte varade längre än fem minuter. Framsteg. Nu ligger jag här och glor på bilder från dagen och tänker att jag är så jävla tacksam för så himla mycket i mitt liv. 

Slut. 


3 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart inlägg!

egoistiska egon sa...

Vilken fin dag! Och ja, denna ålder är fantastisk. De är ju så jävla roliga. och fina.

Anonym sa...

Tänk att dessa härliga dagar äntligen kom efter alla dagar med sjukdomar och elände i vintras. Kram på er!
/Ida