4 maj 2016

Sånt jag tänker på ikväll

Jag tänker på hur alla som är födda andra halvan av åttiotalet eller första på nittiotalet reagerade med "Olle Ljungström? Vem?" idag. De visste liksom inte ens vem han var. För mig var han så självklar. Som... Kent, eller Ulf Lundell eller jag vet inte, en självklar. Och dom visste inte alls. Jag tänker på att mina referenser börjar bli gamla. Kanske. 

Jag tänker på allt som händer i vår allé om kvällarna och nätterna. Folk gör slut här nedanför med jämna mellanrum, bråkar och säger att den andre är dum i huvudet. Folk spelar fotboll till sent inpå nätterna. Har fester i parken och lämnar bib:ar efter sig som spår. Skrålar och sjunger. Skrattar och drar rullväskor så det ekar i tidiga gryningen. Är på väg nånstans men har sällan bråttom. Här i allén liggs det ibland ska ni veta. Kräks en del. Skälls mellan hundar. Samtalas mellan hundägare. Spelas boule på grusplanen och gungas i gungorna. Det är något visst att bo mot en allé där människorna nedanför utgör nästan hela ljudbilden, i avsaknad av fordon, och hela tiden verkar glömma bort att det bor människor alldeles precis överallt runt omkring. Allt ekar uppåt och allt som är intimt hörs extremt väl. Men det bryr få sig om. När byggmaskinerna börjar bullra från Bofills båge vet man att klockan är sju och det är morgon igen. 

Jag tänker på damen på jobbet som med bekymrad röst frågade om jag gått ned i vikt igen när jag passerade hennes skrivbord på väg till toaletten på jobbet. På hur hon, när jag liksom lite påkommet och överrumplad svarade att jo, ja, kanske lite, utbrast VAD SNYGGT, DET KLÄR DIG. Menat som en komplimang. Jag tänker på att det var ganska konstigt, allting i den dialogen. 

Och så tänker jag på Almedalen. Och huruvida jag kommer lyckas ta mig dit i år eller inte. På hur logistiken kring allt får mitt huvud att snurra och sen orkar jag inte tänka mer. 

Så nu slutar jag med det. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk om du kom till almedalen och jag fick säga hej. Det skulle vara himla roligt!
Vänligen trogen läsare på ön (kass på att kommentera)