10 maj 2016

Tisdag i maj

Ibland får jag panik över att mitt barn inte skrapar ihop mer än 11-12 timmars sömn totalt på ett dygn. Men det måste väl vara okej? Det är inte som att jag förbjuder honom att sova, jag kämpar tvärtom rätt hårt med att GE honom tillfällen att sova. Kommer senare till jobbet för att han behöver en timme extra på morgnarna, har evighetslånga läggningar och trampar runt med vagnen på dagarna om helgen för att han ska få chans att vila. Så han borde väl vara okej? Säg ja nu. Just do it. Igår somnade han till exempel halv tio på kvällen. Sov oroligt, vaknade sju imorse. Sov en timme på förskolan. Somnade halv tio ikväll igen. Äsch, vi bestämmer att han är okej och är av modellen "lite mindre sömnbehov än genomsnittet" va? Jag är likadan. Han kanske brås på mig. 

En grej som han brås på sin pappa i är i alla fall att han får massor av mardrömmar när det är varmt när han sover. Så skum grej, hade aldrig hört talas om det innan jag träffade Ivans pappa. Tänkte kanske till och med att han hittade på när han vägrade sova med täcke i påslakanet för att han "fick ångestdrömmar om det var varmt". Men ja, Ivan verkar onekligen likadan. Inatt var det till och med en snabb släng av nattskräck, ser man på.

Nog om sömn nu. Idag när jag hämtade vid fyra stack vi först till parken där Ivans favoritkompis, som varit hemma från förskolan en vecka, befann sig. Det var en hit. Därefter frågade jag Ivan om han ville gå hem eller till Josef och han ville gå till Josef, så då gjorde vi det. Åt makaroner och falukorv och hängde runt ett par timmar i nästintill total harmoni, kors i taket. När vi gick hem ville ivan krama Josef, mycket lyckat. Synd bara att han typ inte fattar att en kram kan initieras av honom själv, han går liksom mer fram till den han vill krama och bara ställer sig där, onaturligt nära, med hängande armar liksom väntandes på att den andre ska göra jobbet. Så lat. Alternativ trög. OBS skoja. Iaf, med anledning av detta blev kramsituationen lite märklig. De stod där och glodde på varann och Ivan sade "kram" med ett tydligt frågetecken efter, men Joffe plockade inte upp uppmaningen. Oh well det var gulligt ändå. Efter detta rullade vi sakta hem i solen och när vi kom till vår gård ville Ivan leka en stund till där och det fick han gärna. Pga vår gård är så GULLIG den hör årstiden. Se bild. 


Okej två av bilderna blev från skånegläntan ser jag nu men who counts liksom. 

Anyways. Ikväll när det började blåsa och bli lite svalare blev jag helt lättad och tänkte att inatt kanske vi slipper svettas och därmed får sova lite bättre? Sen sög jag att det skulle bli 13 grader och regn i helgen och så ångrade jag mina otacksamma tankar om vädret. Men alltså allvarligt, jag skulle vilja ha en version av sommar där dagarna är härliga men det blir mörkt senast åtta och nätterna är svala. Är det så hemskt? Eh, är det egentligen höst jag söker? Oh well den kommer ju förr eller senare, det har vi ju lärt oss. 

Idag hade jag klackar på jobbet. Sån sjuk ovanlig grej. Kollega skulle dokumentera och lyckades fånga det hela såhär bra: 


Dvs, inte alls. Men jag hade det i alla fall. Klackar. Händer nog inte igen på två tre år så det var kul så länge det varade

Avslutar detta EXTREMINTRESSANTA inlägg med en bild på vad sondmatades när ivan strängt och utan pardon krävde en "moppe" av mig när vi lekte med lera. Ändå rätt bra, visst? I'm a natural. 


10 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt barn har aldrig sovit så mkt som andra barn, och inte heller särskilt bra förrän i fyraårsåldern. I Ivans ålder sov hon nog just så många timmar som Ivan. Vi har försökt "allt" men det är nog bara sån hon är. Frida

SARA sa...

Min unge sover kanske 10 (ibland elva) timmar på natten och cirka 1 på dagen. Trodde det var helt rimligt men det är alltså lite? Hur mycket sover andra? Oh well.

Schmarro sa...

Äsch det är normalt säger vi fr.o.m. nu. Googla icke. <3

Hanna sa...

Arve sover precis som Saras unge.

Juni kanske 10 timmar. Hon behöver 11 men vaknar av Arve.

Schmarro sa...

Ja men precis. Min unge sover ju också 10-11 timmar om natten och max 1 om dagen, förutom på helgerna då han inte sover på dagen men ibland sover 12 timmar på natten. Så han snittar nog på 11-12 timmar totalt per dygn. Ofta 11.

Erika sa...

Alva sover inte så himla mycket mer. 11-12 h på natten. Dagtid en dryg timma på föris och på helgen väcker vi efter 90 min (hon sover gärna 2 h men då får vi ta farväl av vuxen egentid på kvällen...En timma skulle verkligen räcka). Och hon är ju lite yngre än Ivan. I hans ålder tror jag hon kommer sova ca samma lika.

S sa...

På 1177 står det att barn 1-3 år behöver 12-13 timmar sömn per dygn. Ivan är inte långt ifrån alltså. Min dotter på 13 månader sover inte mycket mer än han heller. Jag tycker inte vi ska oroa oss.

Karin sa...

Lika lite sömn för min unge. Ca 10 på natten och typ 1-2 timmar på dan. Tror det är normalt..?!

Anna sa...

Jag har aldrig ens tänkt att min dotter sover lite och hon sover 10-11 timmar på natten och en timme på dagen. Hon är också 2 och några månader.

Anja sa...

Har också en kortsovare. När han var som Ivan sov han ungefär mellan 22-6 på nätterna (minus bortfall från oräkneliga uppvak) och ca 1,5 på dan. Slutade sova middag runt 2,5 år men sov inte mer på natten för det. Fast var för trött så då fick vi faktiskt hjälp. Innan dess fick han nog hyfsat tillräckligt. Vi däremot.. 💤