1 maj 2016

Valborgsrapporten

Den här helgen alltså. Så mycket aktiviteter. Så lite sömn. Så många glas vin. Så många samtal. Så mycket av nästan allt (utom sömn men det nämnde jag ju nyss).

Fredag: middag med Ruben och Lisa och Bill. Härlig glad mysig kväll. 

Lördag: morgon i parken med Ruben och Bill. Vidare till Bleck där det hölls överraskningsbrunch för lina. Det fanns även en motorcykel där så jag deltog inte så mycket i minglet med anledning av att ägaren till motorcykeln tillät Ivan att sitta på den och sen var det omöjligt att göra något annat. Alls. På tre timmar. Vsg för ganska osmickrande bilder men ni fattar ju mysfaktorn ändå tänker jag. 


Sen sov inte Ivan (pga vaknade nio på morgonen och var "rätt så utsövd") så vi hängde runt i olika parker och härligt väder till klockan fem då jag fick avlösning av barnvakt, Ivan ett sammanbrott (pga separation) och sedan sprang jag till Babylon. 

På Babylon drack jag vin med min kusin och mötte upp Lovisa och sen var det dags för Emelies och antes åttioårsfest. Såhär fint var taket. 
Jag körde en helnattare i samtalets tecken. Vilket jag lite ångrar idag för alla andra tycks ha dansat en jävla massa. Själv fastnade jag i josefs lilla rum och där pratade jag typ hela natten med olika personer. Till klockan tre någon gång. 


Klockan fyra somnade jag i Erikas och Jasses gästrum. Med Lovisa vid min sida. Sov cirka tre timmar pga är SÄMST på sömn i hela denna värld. Alltså så himla känslig mot värme / ljust i rummet / konstig kuddkänsla / kemisk ångest bla bla bla. Vaknade sju och kunde för mitt liv inte somna om. Sån fail. 

Mötta Ivan och barnvakt i park klockan kvart i elva. Kände enorm ångest inför att ta oss igenom dagen på noll sömn och en miljon enheter troligen lite kvar i systemet. Men vi tog bussen till Ivans farmor och farfar och råkade sedan ha en ljuvlig dag i sommarvärmen. 

Jobbade bland annat med en cementblandare. Och lite olika bilar man fick klättra i. Och gick på promenad till en ridskola och klappade en häst. Typisk lyckad dag. 

Ett moln på himmelen var dock Ivans mage. I vanlig ordning. Man kan säga som så att i och med doktorns rekommendation att uppa hans vällingintag och i och med att denna välling är fullkorn, så har det blivit ganska mycket mer fart på magen nu. På ett ej efterlängtat sätt. Det är ju relativt stört att jag inte förrän idag kom på att eh, mitt barn behöver nog INTE fullkornsvälling 2-4 gånger per dygn? Han ska nog ha det mildaste man kan få? Kan inte förstå att jag inte tänkt på det innan. Så sedan ikväll har vi nu återgått till 6-månadersvälling (mjölkfri) för en tid så får vi se om det för skillnad. Chansen finns. 

Ingen dagvila blev det idag heller och så kom sedan det där typiska övertrött-utbrottet vid sju. Gråt- och skrikfestival deluxe. Inget var bra. Ingen tröst funkade. Arg och oemottaglig för allt. Tråkigt sätt att avsluta en i övrigt fin dag på, men nu blev det så. 

Klockan är drygt åtta och det slog mig nyss att jag bara ätit två pannkakor på hela dagen. Måste genast äta något. Sedan sova. Hejdå Valborg 2016, du var bra. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det för ljuvliga barnvakter som sover över?! Blir, om allt går bra, ensamstående mamma i höst och måste bunkra upp med tips om barnvakter och hur jag på lättast sätt lär mitt barn att vara trygg med andra vuxna :).
Kom gärna med tips om ni fina läsare har några som sagt.

Schmarro sa...

Grattis till bebis! Barnvakter är - tycker jag - lite som att leta efter nålar i en höstack. När man väl hittar en/två/tre som funkar är det dock GULD värt. Att sova över är väl egentligen en fråga om pengar, att känna sig trygg med personen och att känna att barnet är det. Inte det första man gör liksom, utan börjar med kortare pass, sen kanske några läggningar på prov, och funkar läggningarna så är det ju inte så stor skillnad för barnet att sova med en annan bredvid sig om det passerat"vakna hela natten-åldern" tänker jag. Skrev lite om detta här:
http://schmarro.blogspot.se/2016/03/om-barnvakter.html?m=1
Har tyvärr inga bra konkreta tips på personer men smart att börja sondera lite terräng tidigt tycker jag, och testa och så.