3 maj 2016

Vällingpaniken

Nu är det rörigt här i hushållet ska jag be att få tala om. Just när vi bytt ut mjölkfri fullkornsvälling (1 år) mot mjölkfri havrevälling (6 mån) med hittills helt amazing resultat, så tar Semper bort dessa tu ur utbudet och ersätter med något jag inte fattar hur jag ska gå vidare med. Nämligen mjölkfri havrevälling (1 år) eller mjölkfri majsvälling (6 mån). Hallå hjääääälp. Ivan gillar inte majsvälling. Och jag läser och läser på havrevällingens förpackning men fattar inte om det är fullkorn i. Alltså det står inget om fullkorn i den nya. I den gamla stod det "gjord på 30% fullkornsmjöl". Men om man läser rad för rad i innehållsförteckningen så står tex "kostfiber" som 0.5% på den nya och 0,4% på den gamla. Är det samma som fullkorn eller? Nej va? Jag vet ju inte säkert vad det är som gjort Ivans mage så himla orolig och snabb i alla tider men teorin just nu är bort med fullkorn. Ska jag nu börja kämpa med majsvälling eller ta den nya för ett år, för den verkar inte innehålla fullkorn? Har vi någon dietist i detta underbara läsargäng? Eller bara nån smartare än jag, det räcker? Pga jag fattar just nu ingenting. Hashtag #vällingpanik.


9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är varken dietist eller vällingkännare, idag var första gången som mitt barn på 15 mån verkade uppskatta välling. Men det finns välling från enago som är mjölkfri och inte är en fullkornsvariant. Du kanske har testat den redan, men vet att de har haft den på Paradiset vid mariatorget och den finns på vår lokala Ica, så finns säkert på fler ställen!
http://www.enago.se/enago-mjolkfri-valling/

Schmarro sa...

Åh ja, tack för tips. Det krångliga med välling är ju att när en väl kört in sig på en sort är det så himla svårt att byta. Iaf med Ivan. Så kräsen. Försökte med enago innan Semper men han hatade den. Egentligen börjar det bli dags att närma oss laktos igen men jag har inte pallat med anledning av hans ständigt oroliga mage. Det är mycket med den alltså. Magen.

Erika sa...

Du kan inte göra egen då? Så blir det precis vad han behöver? Alva dricker havredryck på kvällen mest för myset. Men man kan ju göra den tjockare också om man vill ha mer vällinglikt. En del vet jag har i ägg också för energi/mättnad dagtid. Med en knivsudd vaniljpulver i blir det extra smarr.

Schmarro sa...

Jag skulle kunna testa men orkar inte. Han ratar nittio av hundra smaker och vill ha det precis som han är van vid. Jag pallar inte ett moment till i mitt liv av köpa råvaror, blanda mixa försöka och så... Slänga.

Anonym sa...

Jag tänker att problemet med fullkorn borde vara fiberinnehållet och då är 0,5 och 0,4 ganska lika varandra?! Men gissar att man kan ringa Semper. För att gå över till ny sort skulle jag leta rätt på lite mer av den gamla (om de smakar olika) och börja blanda. Alltså ta i litet mer av den nya successivt, det har funkat med mitt barn. Vi

Anonym sa...

Angående magen så går vi ju tillen barngastroenterolog (den i Kista som jag inte är sponsrad av) och då har det visat sig att det är extremt sällsynt att barn är laktosintoleranta pga däggdjur skulle ju dö utan mjölk. Däremot är det ganska vanligt med komjölkproteinallergi. Tyvärr blandar folk ihop detta så vi ber om mjölkfritt till dotter och får laktosfritt (dvs innehåller mjölk inkl protein) och hon blir dålig. Något annat som man testar med barn som har dåliga magar är glutenintolerans. Att I klarar havrevälling utan mjölk bättre än vanlig välling innebär att ni dragit ned på både mjölk och gluten. Dock skulle jag verkligen råda till (efter år av hemma experiment) att låta en läkare och dietist vara med i försöken att hitta bra kost. För när vi tog bort mjölk för dottern får hon också brist på kalcium- vilket är nödvändigt för att växa så klart. Och tar man själv bort gluten så kan inga ev tester i framtiden visa om man har glutenintolerans (blodprover visar på om det finns en särskild reaktion som uppkommer vid glutenintag) och då kan man missa det. Och glutenintolerans är rätt viktigt att behandla med minutiöst noggrann kost. frida

Erika sa...

Fattar!

Schmarro sa...

Tack för alla råd! Ni är som vanligt bäst. Nej men Ivan har inte celiaki (gluten) - vi vet det. Han är regelbundet testad för det med anledning av att det finns i släkten och han reagerar ej på gluten i maten, och laktos tog vi bort bara tillfälligt sedan han hade svårt att hitta tillbaka efter en lång magsjuka. På doktorns ordination, det är tydligen rätt vanligt med en tillfällig känslighet mot laktos (ej mjölkprotein) när tarmar är ur balans. Han dricker laktosfri mjöl utan problem och det är laktos i maten på fsk. Jag skulle egentligen ha gått tillbaka till laktos hemma för länge sedan men hade då vant honom vid den mjölkfria vällingens smak och orkade inte byta tillbaka. Men tror - som du - att det pga är extremt ovanligt att han absolut INTE är intolerant. Däremot gav det effekt på ett dygn när vi tog bort fullkornsmjöl i vällingen. Alltså nu är han hård och fast på ett sätt jag inte sett röken av sedan vi började med fullkorn. Har egentligen gått för fort för att dra slutsatser än men teorin känns jävligt rimlig. Det finns ngt som heter "småbarnsdiarre" eller "toddlers diarrhea" tror jag, där just det man rekommenderar är mindre fibrer och mer fett i kosten. Typ kronisk diarré hos barn upp till tre. Jag har för övrigt mailat Semper också, tack för det tipset också. Ni = verkligen bäst!

Schmarro sa...

Frida - jo precis. Min syster har celiaki och Ivans farbror. Jag vet precis hur jobbigt samt noga det är. Har varit beredd på att sätta igång med den kosten men som sagt: han har ej visat svar på proverna och vad gäller ej förstagradssläktingar är den ökade risken ändå marginell. Samt det här man kallar "tyst celiaki" inte verkar finnas hos småbarn utan lite längre upp i åldrarna. Men som sagt - vi bevakar. Ivans barnläkare är ganska erfaren om dock ej barngastro.