1 juni 2016

Åttahundra grader. Typ.

Skrattade till och kände igen mig till HUNDRA procent när en kompis (ja det var du Sara) skrev på en annan persons status om rådande värmebölja över Stockholm. att hon ända sedan helvetessommaren 2014 då hon var gravid (och jag släpade runt på nyföding i sele och typ rann bort av svett och panik på värmen) blir kränkt av alla grader över 20 och är bränd för livet. JAG HÅLLER VERKLIGEN MED? Förr i tiden ba: åh, härligt, sommar, gött. Nu för tiden: får känningar av panik och bara nääää inte en svettig jävla natt till! Det här hände också 2014. Jag insåg vidden av hur jäkla fångad i en värme man kan känna sig. Så med det sagt: det är lite för varmt för min smak just nu. Och då är det inte ens högsommar ännu. Hur ska detta gå? 

Har också börjat störa mig på luften i vårt sovrum. Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker det känns kvavt därinne, jämfört med resten av lägenheten. Det är skumt eftersom jag vet att ventilationen fungerar bra, samt att jag har öppet fönster (lite), samt att dörren till resten av lägenheten står på glänt. Det BORDE finnas luft. Men rummet känns alltid mycket kvavare än andra rummen. Är det för heltäckningsmattan, slukar den syre på något sätt? Eller är det för att balkongdörren släpper in så mycket mer i vardagsrum och kök, jämfört med en glipa på en decimeter med en rullgardin framför sig? Eller inbillar jag mig helt? Ingen vet. Men Ivan var fan dyngsur av svett när jag vände på honom i sängen nyss. 

Hoppas en kallfront kommer snart. Jag vet att en inte "får" säga så men jag känner så, så what are you gonna do. Tur vi bor i kalla Sverige ändå. 

Förutom detta gnäll vill jag säga att ännu ett breakthrough hos Ivan skedde idag och det var att han RÅ-BONDADE med Fridas dotter ava, fem år. Alltså verkligen hittade till henne, ville ha henne nära hela tiden, ville åka vagn med henne (dvs sitta i hennes knä) och att hon och ingen annan skulle gunga honom i parkerna. Det var hemskt fint och rart och gulligt. När de satt där i vagnen i typ tjugo minuter hörde jag honom imitera henne också, plocka upp melodin i hennes meningar och försöka skapa egna med lite hittepåord här och där. I slutet av kvällen bestämde vi alla att Ivan kan vara Avas lillebror, för hon har inga syskon men vill gärna ha ett, och att Ivan därmed får ha ett låtsassyskon han med. Oh the joy. 



På förskolan går det fortsatt bra i nya gruppen. Men det kändes lite sorgset idag när jag pratade med en av hans nya pedagoger som sade att de större barnen liksom inte tycker det är superspännande att ha en liten en i sin grupp? Inte som att de är taskiga - inte alls - men de tycker liksom han är liten och jag får känslan av att han liksom leker mest för sig själv och att de redan har sina grupperingar. Försöker intala mig att det här ändå är rätt val och att det kommer bli bra till hösten. Då har ju tre månader till gått, och så börjar ayton i Ivans grupp också, han är lika gammal. Men ändå känner jag ett styng av oro och nostalgi när jag tittar på Ivans gamla grupp. Ser hur de tultar runt på gården, med pedagogerna jag liksom känner nu. De ska fortsätta ha den gruppen och Ivan ska till tre nya. I gamla kan jag alla barnens namn och känner flera av föräldrarna. Barnen skriker IVANS MAMMA när jag kommer. Vi ses på fritiden ibland. Och de, barnen, ska liksom fortsätta att hålla ihop allihopa och Ivan ska in i det här nya. Gaaaaah. Men igen: det här är mina känslor och inte hans. Lets stick to the program. 

4 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Älskar lilla apan som är med överallt :)

Anonym sa...

Tips: spring ner på Claes Ohlson och köp en rejäl fläkt att ha på när ni sover. Grymt bra och svalkande samt att surret stänger ute andra ljud och gör att man sover bättre.

Anonym sa...

Vår lilla är 4 år och först nu har hon börjat leka tillsammans med de andra barnen på förskolan. Förut har hon mer lekt bredvid så jag tror Ivan är för liten för att bry sig om vilka andra som leker med varandra.
Linda

Anonym sa...

Var höggravid sommaren 2014. Vägde över 100kg och gick 15 dagar över tiden. Var på så sjukt dåligt humör hela tiden. Värme är sig inte likt sen dess...