20 juni 2016

Citaten jag (inte) minns

Kommer ni ihåg way back i Facebooks historia då det inte var helt ovanligt att en lade ned tid på att berätta vilka filmer en gillade, vilken musik en lyssnade på eller böcker en läste? Nähä, okej men det gör knappt jag heller så ni behöver inte skämmas. Eller rättare sagt, det gjorde inte jag heller. Förrän idag då jag märkte att jag då, på den där tiden vi knappt minns, tydligen lade ned en del tid på att skriva ned mina favoritcitat under rubriken, javisst, Favoritcitat. Och när jag läste dem igen så kände jag att GUD vad jag saknar att läsa. Här har vi dem, en härlig blandning av Houellebecq, Sundström, Stenberg och Renata Salecl. Hade jag skrivit ned det här idag hade Bodil Malmsten fått äga cirka halva listan, men nu var det en tid sedan och jag kommer tyvärr inte ihåg alla citat i huvudet. Men i alla fall. Varsågod att NJUTA:

  • Jag kände mig mer och mer olustig, folk hade oftat pratat med mig om nöjesbranschen, media och mikrosociologi, men KONST, aldrig, och jag greps av en föraning om något nytt, farligt och förmodligen dödligt som härrörde från ett område där det - ungefär som i kärlek - nästan inte fanns något att vinna men allt att förlora.

    *******************

    Under mänsklighetens sista period tycks kärleken ha varit det yppersta och omöjliga målet, sorgen och nåden, den punkt där allt lidande och all glädje strålade samman.

    *******************

    Jag kom tio minuter för sent och i den stund hon vände blicken mot mig upphörde det fria valet, vi befann oss inom det givnas domäner.

    *******************

    Min karriär hade inte varit misslyckad, i alla fall inte kommersiellt; attackerar man omvärlden tillräckligt våldsamt så pungar den ut med sina skitiga stålar till slut, men den ger en aldrig någonsin glädjen tillbaka.

    *******************

    De inre bilderna försvinner de också. Jag har förmodligen bara några minuter kvar. Det enda jag känner är en antydan till sorg.

    *******************

    Under den första delen av livet blir man inte medveten om lyckan förrän man har förlorat den. Sedan inträffar en ålder, en andra ålder, då man i samma stund som man känner att man börjar uppleva lycka vet att man kommer förlora den. Då jag träffade Belle förstod jag att jag nyss inträtt denna andra ålder. Jag förstod också att jag inte uppnått den tredje åldern, den verkliga ålderdomen, då rädslan för att förlora lyckan hindrar en från att leva.

    **********************

    I never had what i wanted, and never, never, never will I stoop to wanting anything else

    *********************

    Det borde finnas olika ord i språket för det vi som innefattar andra person och det som innefattar tredje. Ingenting som Gustav någonsin har sagt har gjort så ont som när han säger vi och inte menar oss.

    ****************************'

    Jag känner mig som ett vandrande misslyckande. Och inte ens som ett stort och praktfullt Nederlag, utan bara som det allra tarvligaste lilla tillkortakommande.


    ***************************

    Hans andra termin på lärarhögskolan är praktiktjänstgöring, förlagd till Visby, vilket ju verkar bra med hänsyn till min perversa preferens för att odla kärleken i fred, utan störande inblandning av dess föremål.

    ****************

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jahapp, Maken, där finns mycket att hämta!
AnnaH

Viktoria sa...

Det var alltså Maken! En av mina favoriter.

Schmarro sa...

Ja! Så många favoriter!

Erika sa...

Citat nr 6! Så mkt igenkänning! Men detta har jag ju läst? Är helt säker. Vilken bok?