14 juni 2016

Mule och klövar

Minns inte om det var i DN eller SVD som någon (var det Hanna Fahl?) skrev en jättebra artikel om familjeliv (alltså sidan) för en tid sedan. Minns inte heller exakt när och vad den handlade om, så den här ingången blev ju inte speciellt lyckad, det kan jag hålla med er om. Men det var något om att familjeliv anses så fult och lågt och att alla typ var överens om att hata på familjeliv, samtidigt som att alla (okej inte "alla" men många) hamnar där mellan varven. Och att dess forum är det största i Sverige, tillsammans med... Flashback. Äsch, minns ej. Men i alla fall. Det tycks som att mina dagar på familjeliv, och nu säger jag dagar och menar det bokstavligen - det antal timmar jag ägnat åt att läsa trådar om framförallt magsjuka och nattskräck där adds up i dygn, lovar, har blivit färre och mer sällan frekventa i takt med att Ivan blir äldre. Alternativt i takt med att det blir vår och han inte varit särskilt sjuk på ett par månader. Men ikväll var vi där igen! Den här gången var det höstblåsor och sökningen på dito som var orsaken. Ivan har kliat sig i munnen en dryg vecka nu och upprepade gånger försökt säga att han har ett "hårstrå" i svalget. Jag har inte sett något hårstrå och han har verkat pigg och glad i övrigt. Idag såg jag en liten blåsa på varje tumme. Inte röd eller öm eller särskilt utbuktande, men ändå. Så märklig grej. Och plötsligt kom jag på att jag själv hade en grej på fingret häromdagen. En svullnad. Röd och ond. Trodde jag fått en sticka och började operera mig själv med nål och sax. Det blev ett sår och sen var det inte så mycket mer med det. Förutom att jag själv hade en blåsa under tungan (?) i helgen. Tänkte jag bitit mig. Började dock lägga ihop ett plus ett och ikväll fick således familjeliv agera facit åt mina misstankar och det gick sådär för jag fick inga svar. Vetefan om han har höstblåsor eller om allt bara är av varandra oberoende slumpar. Ska ringa förskolan imorrn och fråga om det är okej att han kommer in med de här tummarna. Om jag tydde internet rätt är det en typ av förkylningsvirus som inte smittar via skälva blåsan utan fem dagar innan den bryter ut, genom luften som vilken förkylning som helst. Men bäst att kolla. 

Idag lyckades för övrigt personalen få honom att somna på dagvilan! Vilket gjorde att jag inte hade en sportslig chans att få honom att somna på kvällen. Kvart i tio checkade han ut. Trallandes. Så kan det ju också gå. 

Här: den mystiska blåsan. Fångad mitt i en sandlådelek. 


3 kommentarer:

Lina sa...

Båda mina barn har haft höstblåsor och inga har sett ut som den blåsan, mer röda har de varit, som röda små prickar/sår mer. Håller tummarna! (förresten, en hade ont av den, den andra inte alls, så behöver ju inte vara så illa!)

Schmarro sa...

Nä, förskolan tyckte inte heller de såg ut som blåsor. Märkliga slumpar då? Han kanske har trummat för intensivt med ett par pinnar som gjort en varsin skavsårsblåsa på resp finger. Tack för input!

Lina sa...

Håller med, ser inte alls ut som höstblåsor.